Honey 2

Geplaatst: door Alette Kreuze

Als opvolger van de in 2003 uitgekomen film Honey, heeft deze film een aantal grote dansschoenen te vullen en dit blijkt lang niet zo makkelijk te zijn. Hoewel de film visueel gezien erg goed in elkaar zit, is een daadwerkelijk verhaal en enige diepgang ver te zoeken.

De film draait om de 17-jarige jeugddelinquent Maria Bennett (Kat Graham, bekend van de tv serie The Vampire Diaries) die wordt opgevangen door de moeder van de ster uit de eerste film, Honey Daniels. Om haar leven op de rails proberen te houden, neemt Maria twee baantjes, waarvan één in de dansstudio die ooit in de vorige film door Honey zelf is opgericht. Hier ontmoet ze de danscrew de HD's en ze besluit samen met hen te gaan trainen voor het televisieprogramma 'Battle Zone'.

Tegelijkertijd moet ze echter ook de verleiding proberen te weerstaan om terug naar haar oude danscrew te gaan, de 718, de titelverdediger van het televisieprogramma en haar grootste concurrent. De leider van deze crew is haar voormalige vriendje Luis, degene die ook verantwoordelijk was voor het feit dat ze eerder in haar jonge leven in de criminaliteit belandde. Gedurende de film wordt de strijd duidelijk die Maria moet leveren om te voorkomen dat ze in oude gewoontes vervalt en hoe ze een nieuw leven voor zichzelf opbouwt.

Het meest aantrekkelijke van deze film voor de kijker is vooral het creatieve gebruik van beelden en de manier waarop het geheel in elkaar is gezet. Vooral tijdens de vele dansscènes is goed te zien dat regisseur Billie Woodruff in het verleden verantwoordelijk is geweest voor een groot aantal videoclips van bekende artiesten. De dynamiek in camerastandpunten en tempo is absoluut een groot pluspunt van deze film.

Het verhaal blijft hierbij echter ver achter en dat komt de film als geheel zeker niet ten goede. Hoewel de nadruk bij dit genre films uiteraard vooral op de dans ligt, is een zeker verhaal en een klein beetje diepgang bij de karakters toch wel gewenst. De rollen worden echter nauwelijks uitgediept en alsof dat nog niet genoeg is, lijkt het alsof de makers van de film hun verhaallijn wel heel erg op die van Step Up 2: the Streets hebben gebaseerd in combinatie met een matige kopie van de talentenjacht America's Best Dance Crew.

Dit is funest voor de film waardoor hij, ondanks het prachtige gebruik van de camera, nooit echt van de grond komt, en voor de liefhebbers van dit soort dansfilms, vooral erg zal overkomen als een matige kopie van zijn voorgangers.