Horrible Bosses

Geplaatst: door Monique Schijff

Ooit een baas gehad die je liever kwijt dan rijk was? Waarschijnlijk valt dat in het niet bij de verschrikkelijke bazen die het leven van de drie mannen in Horrible Bosses zuur maken. Ontslag nemen is voor de mannen geen optie in deze tijden van economische crisis. Bovendien worden ze gechanteerd zodat zij geen andere keuze hebben dan voor hun bazen te blijven werken. Fantaseren over hoe het leven zonder je baas er uit zou zien en hem willen vermoorden is één ding, maar de fantasie ook uitvoeren en je baas ook daadwerkelijk doden blijkt toch iets anders.

De film wordt gedragen door de drie bazen die allemaal op hun eigen manier verschrikkelijk zijn. Kevin Spacey speelt de door en door slechte manipulerende sadist en is de baas van Nick (Jason Bateman). Een rol die op het lijf geschreven is voor Spacey. Jennifer Aniston is de tandarts Dr. Julia Harris, de aantrekkelijke, maar oversexte en seksueel intimiderende baas van Dale (Charlie Day). Juist omdat je zo'n rol niet verwacht van Aniston, is ze geweldig op haar plek in deze film. Dat geldt ook voor Colin Farrell die de cokeverslaafde en gewetenloze baas is van Kurt (Jason Sudeikis). Farrel is onherkenbaar met bierbuik en groot voorhoofd. Het is jammer dat zijn aandeel in de film teruggeknipt is naar zo'n vijf à tien minuten.

De film is enorm grappig en bevat humor die op een natuurlijke manier voortvloeit uit de karakters en de omstandigheden. De humor varieert van de adviserende huurmoordenaar die de naam Motherfucker (Jamie Foxx) draagt tot de grappige seksuele avances van de tandarts Julia en van het kiezen wie er ontslaan moet worden, de gehandicapte of de vrouw met overgewicht tot het per ongeluk onder invloed raken van coke terwijl ze inbreken. De film bevat verrassende plot twists waardoor het uiteindelijk niet meer gaat over het vermoorden van de bazen en of dit lukt, maar steeds meer over mannen die vechten voor hun waardigheid en niet alles meer willen pikken.

Horrible Bosses is een komedie van het kaliber Hangover (deel 1 dan welteverstaan). Een totaal ander verhaal, maar de humor is van hetzelfde niveau. Kevin Spacey steelt de show en is geniaal als the bad guy. De drie werknemers fungeren in deze film eigenlijk als één hoofdpersoon door de manier waarop ze elkaar aanvullen. Nick als het geweten, Dale als de naïeve romanticus en Kurt die niets echt serieus neemt. Het is een leuke film om even aan de werkelijkheid te kunnen ontsnappen.