Horrible Bosses 2

Alweer drie jaar geleden verscheen Horrible Bosses, een film die een toch wat onverwacht succes bleek. Dat er een vervolg zou komen is dan ook geen verrassing. Dat de sequel nóg scherper, nóg edgier en nóg grappiger zou zijn, hadden we eigenlijk niet verwacht.

Na hun vervelende, soms fatale, ervaringen met hun werkgevers in de eerste film, zijn de drie vrienden Nick (Jason Bateman), Kurt (Jason Sudeikis) en Dale (Charlie Day) voor zichzelf begonnen. En wel met een onmisbare uitvinding: de Shower Buddy, een douchekop waar tijdens het douchen eerst shampoo en daarna zeep uitkomt (waarom bestaat zoiets nog niet?!?).

Weliswaar is de presentatie van het prototype in een zeer goed bekeken ontbijtshow rampzalig en hilarisch tegelijk, een grote investeerder ziet wel wat in de Shower Buddy. Dus mogen Nick, Kurt en Dale langskomen bij deze Bert Hanson (laatbloeier Christoph Waltz) en zijn zoon Rex (Chris Pine), die direct een enorme bestelling van honderdduizend units plaatsen.

De drie huren een fabriekshal, nemen tijdens een zeer geestige sollicitatieronde personeel in de hand en leveren ruim op tijd af. Maar de sluwe Hanson cancelt de bestelling, waardoor ze niet alleen met honderdduizende Shower Buddy's in hun maag zitten, maar ook op korte termijn een half miljoen dollar nodig hebben om de bank te betalen. Het beste plan lijkt Rex te ontvoeren en losgeld te eisen van zijn vader. Maar ondanks adviezen van Dean 'Motherfucker' Jones (Jamie Foxx) gaat dat natuurlijk niet helemaal volgens plan.

In het vervolg hebben de makers de sterkste elementen uit de eerste film nog maar eens verbeterd. Zo hebben Sudeikis, Bateman en Day opnieuw een geweldige chemie met elkaar en is hun timing precies als een veel te duur Zwitsers klokkie. Je ziet ook af en toe dat Pine duidelijk moeite heeft het trio hoofdrolspelers bij te blijven. Maar nog duidelijk spat van het scherm af dat de cast zichtbaar met veel plezier aan dit vervolg heeft gewerkt.

Ook andere succesnummers uit de eerste film maken hun rentree, zoals de voormalige werkgevers Dave Harken (Kevin Spacey), inmiddels in de gevangenis, en de seksverslaafde tandarts Julia Harris (Jennifer Aniston). Waar in Horrible Bosses de rem af en toe ingetrapt leek te worden, mogen Spacey, Aniston en Foxx in het vervolg helemaal losgaan met racistische en seksistische grappen.

Het resulteert in een bijzonder onderhoudende film. Al is de frequentie van de grappen misschien wel iets te hoog, waardoor deze af en toe in kracht moeten inboeten. Daarnaast verliest Horrible Bosses 2 gaandeweg wat vaart, al wordt dat tegen het einde meer dan goed gemaakt. Ja, de film is bij vlagen een schaamteloze kopie van de eerste. Maar dan wél een bijzonder leuke en geslaagde, in plaats van een gemakzuchtige herhalingsoefening.