How To Be Single

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Je zou denken dat je van How To Be Single zou leren hoe je single moet zijn, dat de film zich op een cursuswijzende manier ontpopt. Dat is niet zo. In plaats daarvan volgen we in de romantische komedie van Christian Ditter verschillende personen die geen relatie hebben, en kijken we hoe goed ze daarmee omgaan. Spoiler: dat doen ze niet erg goed.

De hoofdverhaallijn is die van Alice (Dakota Johnson). Ze heeft al vier jaar een relatie, maar nu is ze klaar met haar opleiding en wil ze graag iets nieuws. Namelijk een pauze van haar relatie om zichzelf écht te leren kennen. Natuurlijk gaat ze naar zichzelf op zoek in New York. En van daaruit beginnen de clichés. Pas afgestudeerde twintiger vindt meteen een baan en een betaalbaar, ruim appartement in New York. Onmogelijk, natuurlijk, maar het is wat we graag zien. De film ademt Sex And The City-vibes omdat die vibes werken.

How To Be Single is redelijk voorspelbaar; single mensen in New York die eigenlijk niet single willen zijn, en dat verlangen naar een relatie uiten ze op extravagante feestjes. Niet één karakter in de film is origineel, maar dat deert niet. Want alle clichés werken. Het succes van dit soort films bewijst dat het werkt. En ook hier blijkt het weer een succesformule. Is er veel diepgang? Nee. Maar het is wel vermakelijk, en meer zoekt de doelgroep niet echt in een film.

Alice ontmoet verschillende mensen in haar zoektocht naar zichzelf. Eén van die mensen is Robin (Rebel Wilson), een vrije geest die zichzelf helemaal niet aan een man wil koppelen. Hoewel deze omschrijving potentie heeft, komt dit niet erg goed tot zijn recht.

Want hoe meer Wilson van zichzelf laat zien in Hollywood, hoe pijnlijk duidelijk wordt dat ze gewoon echt niet kan acteren. Ze speelt in al haar films hetzelfde karakter, haarzelf, en dat is in How To Be Single niet anders. Ze speelt een wilde, populaire meid die ongelooflijk met de film botst. Want waar we slimme, makkelijke grapjes willen zijn omtrent relaties, brengt Wilson traditiegetrouw de slapstick met zich mee.

Buiten Wilson is How To Be Single prima te pruimen. Ongecompliceerd, luchtig en grappig, met een flinke dosis girlpower. De levensles die uit de film te halen is, is er één die je met logisch nadenken zelf al kunt ontdekken. Maar dat maakt de film niet minder vermakelijk. Romantische komedies met vrouwelijke introspectief zijn al jaren een succesformule in Hollywood geweest, dus waarom zou het dit keer niet werken?