I AM Hardwell

Geplaatst: door Igor Kondrat

Robbert van de Corput uit Breda is volgens zijn ouders een jongen geweest die na school niet snel buiten ging spelen. "Hij rende gelijk naar boven om achter zijn draaitafel te zitten." Toch kennen de meeste hem nu als DJ Hardwell, de nummer één dj van de wereld, die de meest legendarische shows geeft. Nu is hij niet alleen op het podium te zien maar ook backstage. De tweede documentaire van regisseur Robin Piree I AM Hardwell - Living the Dream onthult het leven van Hardwell achter de schermen.

Op 13-jarige leeftijd was Hardwell al bezig met muziek. Zijn eerste optredens vonden plaats op kleine feestjes. Hij kreeg daar dan weleens voor betaald en kon dan duurdere apparatuur en sterkere geluidsboxen kopen. Eerst lachte iedereen als Hardwell vertelde dat hij nummer één dj wilde worden. Maar uiteindelijk kwam zijn droom uit. In oktober 2013 werd hij uitgeroepen tot de beste dj van de wereld. In Amsterdam geeft hij zijn eerste concertshow I AM Hardwell en begint zijn wereldtour met als afsluiting de volle Madison Square Garden in New York.

Tijdens de film voelt het alsof je zelf zijn optreden beleeft. De beat vult je lichaam en de grond lijkt wel te trillen als een dansvloer. Kippenvel. Je wilt het liefst van je stoel opstaan om met de mensen op het scherm te feesten. Regisseur Robin Piree heeft goed werk geleverd. Drie jaar heeft hij Van de Corput stap voor stap gevolgd om zijn tournee op film te zetten. Het resultaat is legendarisch. Als kijker kom je er achter hoe het is om een dj te zijn. Hoe het is om DJ Hardwell te zijn.

In de loop van de film zie je niet alleen de positieve kanten van populariteit. Naast roem en blijheid speelt ook verdriet en druk een grote rol. Hoe groter de shows worden des te meer er op het spel lijkt te staan. Een fout kan het einde van zijn carrière betekenen. Daarnaast zorgen negatieve reacties op sociale media voor verdriet bij Hardwell. "Voor een dj is kritiek op zijn muziek, kritiek op zijn persoonlijkheid." Toch geeft Hardwell niet op en gaat op tournee om te bewijzen dat hij echt nummer één DJ van de wereld is. Door 34 wereldsteden kan je zijn optredens tijdens de film volgen.

Het bijzondere is dat je als kijker een ontwikkeling ziet. Van een jongen die een man wordt. Eerst tellen alleen de volle zalen voor Hardwell. Maar uiteindelijk komt hij er achter dat bij een dj zijn ook veel verantwoordelijkheid komt. Mensen kijken naar hem op. Sommige fans zien Hardwell bijna als een God. Op het podium staat hij met opgeheven armen in de lucht te springen en duizenden mensen doen met hem mee. Dankzij deze film leer je de dj persoonlijker kennen dan ooit tevoren.