If I Stay

Geplaatst: door Sophie Markvoort

Ze is pas 17 jaar oud, maar Chloë Grace Moretz heeft al bewezen dat ze vaardig genoeg is om een heel scala aan karakters te spelen. Van de grofgebekte en vechtlustige Hit-Girl in de Kick-Ass films tot aan de lieve en slimme Isabelle in Martin Scorsese’s Hugo; ze draait haar hand er niet voor om. In If I Stay, een film gebaseerd op de gelijknamige roman van Gayle Forman, leren we haar kennen als de verlegen celliste Mia Hall. En ook al zet ze deze rol weer goed neer, het zal niet het hoogtepunt van haar carrière worden.

De film begint bij Mia thuis, waar ze samen met haar ouders (The Killing’s Mireille Enos & Higher Grounds’ Joshua Leonard) en broertje Teddy (Jakob Davies) aan het ontbijt zit. Mia’s vader is docent, maar heeft een ruig verleden als rocker achter de rug. Mia’s moeder was een old school groupie en de Iggy Pop en Debbie Harry verwijzingen vliegen je dan ook om de oren. Dat maakt weinig indruk op Mia; als buitenbeentje van de familie zijn haar grote idolen Mozart, Bach en Beethoven.

De scholen zijn gesloten in verband met de sneeuw en het gezin Hall besluit Mia, die in spanning wacht op een brief van de prestigeuze muziekschool Juilliard, af te leiden door haar mee te nemen op familiebezoek. Slecht idee, want onderweg krijgen ze een verschrikkelijk auto-ongeluk. Mia wordt wakker, in de sneeuw, en ziet niet alleen de gehavende lichamen van haar ouders en broertje liggen, maar ook die van haarzelf.

Niemand kan haar zien of horen, maar zij is zich volledig bewust van de schokkende situatie om haar heen. Ze reist mee naar het ziekenhuis en volgt haar eigen lichaam van de operatiekamer tot aan de Intensive Care. In het ziekenhuis beseft ze dat ze een keus heeft: ze kan blijven leven, maar blijft dan wellicht achter zonder familie, of ze volgt het bekende licht en kiest er daardoor voor om te sterven.

Om deze keuze te kunnen maken reflecteert Mia haar leven en vanaf dan wordt de film een serie van flashbacks. We zien haar terwijl ze bezig is met haar grote passie: de cello; we zien haar praten over meidendingen met haar beste vriendin Kim (Liana Liberato) en we zien haar mooie momenten delen met familie.

Maar bovenal zien we het liefdesverhaal van haar en Adam (Jamie Blackley). De nette en klassieke Mia en de bad-boy rocker Adam zijn totaal verschillend, maar vallen als een blok voor elkaar. Hun liefde is schattig, mooi en oprecht, maar voelt net als de rest van de film wel wat clichématig aan.

Door de flashbacks verdwijnt Mia’s keuze naar de achtergrond en wordt het meer een film over het leven van een tienermeisje, met alles wat daarbij komt kijken, dan een heftige dramafilm over een verschrikkelijke keuze. De film kijkt té makkelijk weg en zal daardoor geen seconde blijven hangen. De bovennatuurlijke twist aan het verder o zo melodramatische verhaal is interessant, maar verder ontroert If I Stay geen moment. Should she stay or should she go? Dat is een vraag waar rocker Adam waarschijnlijk meer bekend mee is, maar Mia’s antwoord is nooit echt in twijfel.