Inside Out

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Het is precies twee jaar en een week geleden dat animatiestudio Pixar zijn vorige film Monsters University uitbracht. Met Inside Out komt aan die lange pauze een einde. Het was het wachten waard.

Riley is een vrolijk elfjarig meisje, precies zoals haar emotie Vreugde dit graag ziet. Samen met Woede, Angst, Afschuw en Verdriet houden zij zich bezig met het dagelijks leven en de emoties van Riley vanuit het Hoofdkwartier. Wat kan er fout gaan?

Vrij veel, blijkt als Riley met haar ouders van Minnesota naar San Francisco verhuisd. Gedwongen om haar vriendinnen en sport achter te laten, krijgt Verdriet steeds meer invloed in het controlecentrum. Door de chaos die hierop volgt, verdwalen Verdriet en Plezier in de hersenen van Riley. Wat gebeurt er als alleen Woede, Angst en Afschuw nog overblijven?

Inside Out is geregisseerd door Pete Docter, die hiervoor onder meer al Up maakte. Net als die film kent ook Inside Out een vrij volwassen thema; verdriet en pijn horen bij het leven, en dit moeten we accepteren. Dit moraal komt sterker naar voren dan in de meeste films van Pixar, waardoor de film wel eens beter gewaardeerd zou kunnen worden door volwassenen dan kinderen.

Zij zullen meer moeite hebben zich met de emoties te identificeren, veel van de gevoelens zullen voor jonge kinderen (te) onherkenbaar zijn. Desondanks zullen ze zich met de snoepige en kleurige animaties prima vermaken. Ook de grappen, die elkaar in hoog tempo opvolgen, zullen niet onopgemerkt blijven.

De film bevat alles wat een goede animatiefilm nodig heeft; veel grappen, wilde avonturen en een happy end. De makers hebben gebruik gemaakt van alle mogelijkheden die animatie hen te bieden heeft. Ze hebben hun fantasie de vrije loop gelaten en zijn los gegaan in de details. In hun avontuur om weer terug te komen bij het Hoofdkwartier, komen Plezier en Verdriet door vele delen van het brein.

Ze raken verdwaald in het lange termijn geheugen, waar werknemers oude herinneringen weghalen en vervangen. De herinneringen van vier jaar pianoles worden weggegooid, terwijl het irritante muziekje van een kauwgomreclame steeds weer opgehaald wordt. Ze gaan naar de Droomstudio’s waar in de Hollywoodstudio Riley’s dromen worden gefilmd in en betreden het gevaarlijke Abstracte Gedachten, waar ze veranderen in abstracte vormen.

Inside Out is één van de beste en grappigste animatiefilms van Pixar. Emoties spelen niet alleen een rol in de film; ook het publiek krijgt met flink wat emoties te maken. Van vreugde tot verdriet, naar tranen van geluk omdat alles weer goed komt.