Insidious: Chapter 2

Geplaatst: door Senta Bemelman

“Nothing is going to bother us, not anymore. We have our son back, we have our family back.” Josh Lambert (Patrick Wilson) belooft zijn vrouw Renai (Rose Byrne) dat het kwaad dat de familie achtervolgt voorgoed weg is. Maar het is natuurlijk te verwachten dat dit niet het geval is.

In de eerste film werd de familie Lambert lastig gevallen door entiteiten die achter hun jonge zoon Darlton (Ty Simpkins) aanzitten. Darlton heeft een speciale gave van zijn vader geërfd, hij kan in zijn slaap naar een andere dimensie reizen. Alleen kan Darlton niet meer terug en willen de geesten uit de andere dimensie het lichaam van hem overnemen. Met behulp van Elise Rainier (Lin Shaye) betrad Josh de andere dimensie om zijn zoon terug te halen. Dat lukte, maar Elise overleefde de eerste film niet.

Het duurde drie jaar voordat de eerste Insidious een vervolg krijgt. Insidious: Chapter 2 pakt de verhaallijn op. Je kunt de twee films praktisch achter elkaar kijken als een geheel. In Chapter 2 lijkt het leven van de familie Lambert weer normaal te zijn. Maar de familie krijgt geen rust. Vanwege een onderzoek naar de dood van Elise verblijft de familie Lambert bij Lorraine (Barbara Hershey), de moeder van Josh. Langzaam maar zeker blijkt dat de geest die aan Josh vastzit, duistere intenties heeft.

Je kunt aan de opnames goed zien dat de makers van Saw en Paranormal Activity achter deze film zitten. Het gebruik van de handcamera maakt de film op sommige momenten erg spannend. Regisseur James Wan weet hoe hij het wil en hoe hij dat kan creëren. Hij vertaalt een schimmige sfeer in beeld. Wan blijft trouw aan de cast van de eerste film en Patrick Wilson laat in Chapter 2 zien dat hij een goede acteerprestatie neer kan zetten. De hele film twijfel je als kijker of Josh te vertrouwen is. Veel schrikmomenten en wederom veel tijd- en dimensiereizen, gooi daar nog een handvol special effects bij en je krijgt Insidious: Chapter 2. Daarbij ligt het tempo van de film hoog. De trailer belooft heel wat, de film maakt de verwachtingen zeker waar.

Het enige nadeel van Insidious: Chapter 2 is dat het op veel punten erg op de eerste film lijkt. Je zou de tweede film prima kunnen volgen zonder dat je per se de eerste film gezien hebt.  Daarnaast weet je aan het begin eigenlijk ook al wat je in grote lijnen kunt verwachten. Maar soms is het als kijker lekker om gewoon precies te krijgen wat je wilt. De kleine wendingen en actie in de film zorgen ervoor dat de verveling niet toeslaat. Kortgezegd: een geslaagde horrorfilm.