Into the Forest

Het einde van de wereld laat zich maar al te vaak kenmerken door kolossale natuurrampen, enge ziektes of hongerige zombies. Maar in Into the Forest gaat de Canadese schrijver/regisseur Patricia Rozema voor een veel bescheidener aanpak. Nadat de elektriciteit definitief uitvalt, moeten twee jonge zussen samen zien te overleven in een afgelegen huis aan de rand van het bos.

Die zussen zijn Nell (Ellen Page) en Eva (Evan Rachel Wood). Dat beide dames ongeveer twee keer zo oud zijn als de tieners die ze hier vertolken, vergeten we voor het gemak even. We maken kennis met het tweetal op het moment dat de radio van danseres Eva en de computer van de nerdy Nell het plotseling begeven. Met het laatste beetje benzine in de auto van hun vader rijden ze naar de dichtstbijzijnde stad, waar al volop geplunderd wordt. Ze sluiten zichzelf daarom op in hun eigen huis, in de hoop dat de stroom het ooit weer zal doen.

Zo gaan er maanden en uiteindelijk jaren voorbij. De zussen besluiten zich eens goed te bezatten met de laatste fles drank in huis, leren welke bessen in het bos eetbaar zijn en halen herinneringen op uit hun jeugd. Zo kabbelt de plot een kleine twee uur voort zonder dat echt duidelijk wordt waar Rozema met haar verhaal naartoe wil. De paar keer dat er dan toch wat cruciaals gebeurt, voelt het meteen onnatuurlijk. Als een opzichtige manier om de plot vooruit de helpen.

Dan is dit ook niet het soort film dat het moet hebben van de plot, maar veel meer van de personages. In de tijd die ons met Nell en Eva gegund is, leren we de jonge vrouwen goed kennen. Maar de twee zijn te gewoontjes en doen te weinig opzienbarends om ├ęcht indruk te maken. Dat ligt overigens niet aan de intense en geloofwaardige vertolkingen van Page en Wood. Die acteren beiden erg sterk.

Wat dan rest zijn de vragen die de Canadese film oproept. Wat doet het met ons als we alles verliezen dat we hebben? Wat voor zin heeft het nog je ergens voor in te spannen als er niemand is die het resultaat kan zien? Juist om die redenen ging Into the Forest er vandoor met de prijs voor beste film op het Imagine Fantastic Film Festival. In het juryrapport wordt onder meer de intelligentie van de twee hoofdrolspelers genoemd. En dat terwijl geen van beide dames op het idee komt hun lekkende huis te reparen. Of in elk geval een poging te doen daartoe.

Die prijs won Into the Forest overigens al driekwart jaar geleden, maar om mysterieuze redenen krijgt de film nu pas een (bescheiden) bioscooprelease in Nederland. Wie trek heeft in een minimalistisch drama over zusterliefde, moet de film daar zeker gaan zien. In de andere dingen die Into the Forest probeert te doen, schiet het net tekort.