Jersey Boys

Het klinkt wellicht wat vreemd, maar we hebben nog nooit zo lang op een door Clint Eastwood geregisseerde film moeten wachten als nu. Liefst drie jaar zit er namelijk tussen zijn vorige werkstuk J. Edgar en zijn nieuwste - wederom biografische - Jersey Boys. En dan betreft het feitelijk nog een afdankertje ook.

Want na het succes van de Broadway-musical rond Frankie Valli, Tommy DeVito, Bob Gaudio en Nick Massi - die met veel minder succes ook Nederland aandeed - lagen er al snel plannen voor een film klaar. Een regisseur was er ook: Jon Favreau, die we bijvoorbeeld kennen van de eerste twee Iron Man films, Cowboys & Aliens en het binnenkort te verschijnen Chef.

Maar Favreau haakte af en Eastwood kwam in beeld. Grappig genoeg was de alweer 84-jarige veteraan zelf bezig met een remake van A Star Is Born, al lag dat project grotendeels op zijn gat. Dus hapte Eastwood toe voor de regie van Jersey Boys, een film die zich grotendeels afspeelt in een tijdperk waarin zijn eigen ster begon te rijzen.

De film vertelt het verhaal van vier jonge mannen uit New Jersey die samen een bandje vormen en uitgroeien tot één van de belangrijkste acts van de jaren zestig en zeventig. Tommy DeVito (Vincent Piazza) en Nick Massi (Michael Lomenda) zaten al samen met Tommy's broertje Nick in The Variety Trio en laten Frankie Castelluccio (John Lloyd Young) soms meezingen. Het zijn geen fijne jongens, ze kennen de plaatselijke gevangenis van buiten. Of zoals Tommy de kijker vertelt in één van de vele doorbrekingen van de zogenoemde vierde muur: "we waren draaideurcriminelen".

Wanneer Tommy's goede vriend Joe Pesci - inderdaad, dat kleine driftkikkertje uit onder meer Goodfellas - hem in contact brengt met Bob Gaudio (Erich Bergen) begint het pas echt te lopen. Frankie verandert zijn achternaam in Valli, Bob schrijft liedjes en The Four Lovers worden getekend door platenbaas Bob Crewe (Mike Doyle). Maar veel verder dan optreden als achtergrondkoortje komen ze in eerste instantie niet.

"Schrijf een hit voor me en ik breng het uit", zegt Crewe tegen het kwartet. Die hit wordt Sherry en de groep, die de naam inmiddels heeft veranderd in The Four Seasons, rijgt vervolgens de nummer 1-hits aan elkaar. Maar met het succes komen ook de scheurtjes, zeker wanneer blijkt dat Tommy zijn banden met de maffia nooit helemaal heeft op kunnen geven. The Four Seasons valt uit elkaar, al reikt diezelfde maffia in de persoon van Gyp DeCarlo (Christopher Walken).

Dat is heel kort het verhaal van Jersey Boys. Natuurlijk gebeurt er nog veel meer, de film duurt niet voor niets liefst 134 minuten. We zullen echter niet alles weggeven dat Eastwood voor je in petto heeft in deze door Marshall Brickman en Rick Elice - die ook verantwoordelijk zijn voor het boek en de musical - geschreven film. Ook de hoofdrolspelers zijn door en door bekend met het materiaal, drie van de vier speelden ook in de succesvolle musical. Alleen Piazza (Boardwalk Empire) stond nooit op de planken met Jersey Boys.

Aan de liedjes ligt het niet, die zijn onverminderd sterk. Het probleem van Jersey Boys is dat het - op enkele vermakelijke momenten na - er nooit in slaagt je echt te pakken of om je op te laten gaan in het verhaal en bij vlagen ook gewoon ronduit saai is. De opkomst en ondergang van The Four Seasons is op papier absoluut interessant, onder leiding van Eastwood blijft het op het witte doek vooral erg afstandelijk. Het mist de flair van de musical, terwijl het voor een film juist weer veel te kunstmatig aanvoelt. Hier had meer in gezeten.