Jimi: All Is By My Side

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

Sommige iconische artiesten zijn zo origineel en enigmatisch dat de drang om ze te vereeuwigen in een biopic in directe relatie staat tot de onmogelijkheid hun genialiteit te bevatten in een standaard vertelling. Hoe eigenzinniger de persoon in kwestie, hoe moeilijker het is om diens essentie over te brengen op een manier die tegelijkertijd boeiend voor het publiek is en recht doet aan het onderwerp.

Vaker wel dan niet verzanden dit soort projecten echter in een voorspelbaar stramien waarin filmmakers de vrijheid nemen om het leven van een bekend persoon te boetseren en af te vlakken tot het binnen een hapklare Hollywood drie-akter past. De in de rol verdwijnende acteur is dan de publiekstrekker, de rest is invulling. Veel iconischer en/of enigmatischer dan Jimi Hendrix krijg je ze niet en hij moet dan ook al jaren een onweerstaanbare aantrekkingskracht hebben gehad op filmmakers.

Met Jimi: All Is By My Side neemt scenarist/regisseur John Ridley (Three Kings, 12 Years A Slave) dus aardig wat hooi op zijn vork. De bliksemcarriere van Hendrix (vier albums in evenzoveel jaar) staat natuurlijk bol van de seks, drugs & rock 'n roll-cliches maar een focus daarop zou de genialiteit van de goede man tekort doen. En voor zijn baanbrekende gitaarspel kan je beter gewoon een live registratie of een goede documentaire kijken.

Ridley probeert de standaard valkuilen van het genre te vermijden door slechts te focussen op de mens achter de mythe en die mythe verder te laten voor wat hij is. Geheel in lijn met Hollywoods aanhoudende obsessie met origin stories is dit een film over slechts de beginjaren, de aanloop naar het grote succes. In het kort: hoe de schuchtere sessiemuzikant James Marshall Hendrix zichzelf transformeerde tot de extravagante Jimi Hendrix.

Volgens de overlevering wordt Jimi (Andre Benjamin, oftewel OutKast's Andre 3000) ontdekt door Linda Keith (The Look Of Love's Imogen Poots), toenmalig vriendin van Rolling Stone Keith Richards, wanneer hij voor de zoveelste keer in een halfvolle club zijn ding doet bij R&B band Curtis Knight & The Squires. Ze raken bevriend en zij moedigt hem aan zijn eigen band te beginnen. Eerst nog als Jimmy James & The Blue Flames, maar na het aantreden van voormalig The Animals-bassist Chas Chandler als manager wordt besloten af te stappen van het klassieke bandmodel en een groep op te richten die meer ruimte geeft aan de virtuositeit van de frontman: The Jimi Hendrix Experience.

Hendrix reist af naar Londen, rond die tijd het Mekka van de vooruitstrevende rockmuziek, om met The Experience te werken aan het eerste album. Hij maakt indruk bij idolen als Eric Clapton en Paul McCartney en begint een hobbelige relatie met Kathy, een lokale schone (Agent Carter's Hayley Atwell).

Hendrix' vrije spel en hippie mentaliteit slaan echter niet aan in zijn thuisland en het echte succes blijft uit. Totdat de band in 1967 gevraagd wordt om te spelen op het prestigieuze Monterey festival in California, een optreden wat de geschiedenisboeken in zal gaan als 'De Grote Doorbraak' van The Jimi Hendrix Experience, en daarmee van Jimi zelf als onvergankelijk popidool.

Een film als dit valt of staat met de hoofdrolspeler, helemaal wanneer het een belichaming betreft van iemand die al voor zijn dood zo overbelicht was binnen het popculturele spectrum. Andre Benjamin kwijt zich van zijn taak en neemt al snel enige twijfels weg wat betreft een mogelijk gevalletje hippe stuntcasting, gezien zijn eigen, duidelijk door (onder andere) Hendrix geinspireerde muzikantenpersona.

Hij brengt de twee gezichten van de stermuzikant, sociaalonhandige introvert versus uitbundige showman, geloofwaardig. Geholpen door zijn fysieke gelijkenis en muzikale achtergrond weet hij ook tijdens de spaarzaam gedoseerde muzikale momenten - de film maakt vanwege rechtenkwesties geen gebruik van Hendrix' muzikale materiaal - te overtuigen.

All Is By My Side is duidelijk met liefde gemaakt maar het lukt regisseur Ridley niet een frisse draai te geven aan het geheel. Hij legt teveel nadruk op wat een gewoon iemand Hendrix geweest moet zijn met als gevolg dat we het hoofdpersoon precies dezelfde muziekfilm-ijkpunten zien meemaken als velen voor hem. Zo zien we Jimi als ploeterende beginneling, we zien hem ruzie maken met zijn vriendin, we zien hem als stoicijnse perfectionist in de studio, en ga zo maar door.

Dit alles is afdoende stijlvol gefilmd maar de film sjokt simpelweg via een reeks losse scènes naar het open einde, zonder echt veel haast te hebben om daar te komen. Het helpt dan ook niet dat de schrijver zich van wat onnodige vrijheden voorziet voor dramatisch effect. Hierdoor zit All Is By My Side bij vlagen gevaarlijk dicht tegen navelstaarderige arthousepulp aan en blijft na afloop onduidelijk wat precies de toegevoegde waarde van dit project is.