Jobs

Geplaatst: door Max de Waal

Op 5 oktober 2011 overleed de meest invloedrijke man van de computerwereld, Steve Jobs. Zijn nalatenschap: het begin van de personal computer en uiteindelijk ‘het merk van het decennium’. Over deze man, deze goeroe en in sommige ogen misschien wel God, is nu een film gemaakt.

Jobs is een biografische schets over het leven van wijlen Steve Jobs, oprichter en voormalig CEO van Apple. De film begint met de tienerjaren van Jobs. Hoe hij niet aardt op de universiteit, hoe zijn werk bij Atari in zijn ogen zwaar onder zijn niveau is, en hoe hij wanhopig op zoek is naar dat ene product.

Daarna focust de film op hoe Jobs samen met compagnon Woz(niak) vanuit de garage van zijn ouders het imperium Apple opzet met onder andere de lancering van de Apple II, op zijn ontslag, en natuurlijk de comeback als CEO bij Apple.

Het succes verandert niet alleen het garagebedrijf in een beursgenoteerd bedrijf, maar ook de houding van Steve zelf. Hij ontwikkelt zich van semi computernerd tot keiharde ondernemer die precies weet waar hij mee bezig is. Want, zo laat het verhaal doorschemeren, Jobs mag dan wel een visionair en founding father zijn, kennis van de technische aspecten heeft hij nauwelijks. Het zijn vooral Woz en het team dat de technische invulling aan de Apple producten geeft.

Ondanks het pretentieuze begin van de film - met prachtige strijkers van Vivaldi en het gouden zonlicht in de graanvelden die de herrijzenis van de Messias op aarde suggereren - moet gezegd dat er daarna een meer realistisch portret van de man Steve Jobs wordt geschetst. Want, Steve Jobs was op z’n zachtst gezegd geen makkelijke man. Wat hem zo moeilijk maar ontegenzeggelijk ook zo uniek en vooruitstrevend maakte waren zijn doorzettingskracht en onuitputbare creativiteit. Een geboren marketeer geremd door conservatieve aandeelhouders. Was Jobs een quitter geweest, dan was Apple nooit het merk geworden wat het nu is.

Jobs is een vermakelijke biografie over iemand wiens naam we nooit meer zullen vergeten. Vermakelijk met hier een daar een interessant feitje - ook voor de niet-Apple die-hards - , maar meer biedt Jobs niet. Hier en daar voelt het aan als de zoveelste Apple marketingtruc, maar creativiteit is in deze film nergens te bekennen. En laat het nou juist creativiteit zijn waar Steve Jobs zich juist altijd sterk voor maakte.

Wellicht had deze klus bij een meer ervaren regisseur moeten liggen. Mensen die The Social Network van David Fincher hebben gezien, zullen direct beamen dat die kwalitatief veel sterker is dan Jobs. Zo laat regisseur Joshua Stern veel open eindjes. Slordig en onnodig. De film duurt twee uur en door die lange speelduur verwacht je een uitgebreidere biografie. Helaas maakt Stern deze verwachtingen niet waar.

Wat betreft de vormgeving van de man zelf, ondanks dat Ashton Kutcher geen groot acteur is, was de keuze om hem te casten als Steve Jobs een schot in de roos. Daarbovenop, Kutcher heeft zelfs de moeite genomen de fysieke trekjes van Jobs nauwkeurig te bestuderen en imiteren.

Na het levensverhaal van Zuckerberg en Jobs, is het wachten tot ook andere grootheden uit ‘Silicon Valley’ hun Hollywood-voetstuk krijgen. Laten we echter hopen dat die strakker geregisseerd worden en meer in de buurt komen van The Social Network.