John Wick

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Twee voormalig stuntmannen die samen hun eerste film regisseren. Dat kan twee kanten op gaan, de film kan gruwelijk floppen en hun carrière is afgelopen, of het is de start van iets moois. John Wick van Chad Stahelski en David Leitch met superster Keanu Reeves niegt naar dat tweede.

Wanneer je 'slechts' twintig miljoen hebt om een film te maken dan is het handig als je iemand kent met de juiste ingangen en die met zijn naam op de poster een groot publiek kan trekken. Gelukkig hadden zowel Chad Stahelski als David Leitch de naam van Keanu Reeves in hun rolodex. Stahleski werkte onder andere als de stuntdubbel van Reeves in de The Matrix-films en Leitch stond tijdens de bovennatuurlijke actiefilm Constantine met Reeves op de set.

De twee maakten op basis van het screenplay van Derek Kolstad de film John Wick. Een film over een misdadiger die zijn talent voor het omleggen van mensen tegen betaling inzette maar uit het wereldje stapte. Na de dood van zijn vrouw en een gewelddadige overval door de zoon van een Russische gangster waarbij de puppy van Wick het loodje legt, pakt hij de wapens weer op.

Het is wel duidelijk wie de belangrijkste acteur in deze film is. Keanu Reeves staat in zijn eentje op de poster en zijn naam heeft veruit het grootste lettertype. Willem Dafoe is de enige andere grote naam, maar zijn rol als oud-collega van Wick is vrij klein. De cast wordt verder gevuld door acteurs die je vooral van televisieseries kent. Acteurs als Alfie Allen (Game of Thrones), Dean Winters (Oz), Ian McShane (Hercules, Deadwood) en John Leguizamo (Chef) hebben genoeg werk, maar zijn niet vaak op het grote doek te zien.

Nu is dat ook niet erg want Keanu Reeves draagt de hoofdrol met verve. John Wick keert met een geloofwaardige drive en vastberadenheid terug in het wereldje en Reeves lijkt nog steeds op zijn plek in een goed gechoreografeerd actieballet.

Want dat is John Wick voor het grootste deel. Keanu Reeves die zich al schietend een weg baant naar zijn doel. En daarbij worden alle actieclichés uit het vuur gehaald. Iemand die achter een glazen wand wegrent op de voet gevolgd door kogelgaten, een schutter die je alleen als silhouet tegen een neonverlichting ziet en een gevecht in een club vol beukende beats en stroboscoopflitsen.

En dat is misschien het probleem van de film, het staat bol van de actieclichés, vrijwel niks is origineel. Maar alleen de beste clichés zijn van stal gehaald en alle scènes zijn mooi geschoten. John Wick lijkt dan ook een goed startpunt voor de carrières van Chad Stahelski en David Leitch. Het lijken ruwe diamanten met een hoop talent. Dankzij de medewerking van Keanu Reeves kunnen ze dat talent aan een groot publiek tonen en krijgen ze van de grote geldschieters in Hollywood misschien de kans zich snel aan een groter project te verbinden.