Johnny English Reborn

Alweer acht jaar na de eerste film over Johnny English, komt nu het vervolg. In dit tweede deel aast de Britse klungelspion op revanche. Niet alleen in zijn professie, maar toch vooral op het witte doek. In beide slaagt hij, al is het niet altijd even overtuigend.

Het team achter Johnny English hoopte in 2003 een succesvolle franchise te kunnen starten over de door komiek Rowan Atkinson gestalte gegeven spion. De Brit was niet onbekend met het karakter, Johnny English werd ooit bedacht voor een serie commercials van creditcardverstrekker Barclay. Maar, zo werd gesteld, zijn toekomst lag op het witte doek. Waarbij succesvolle reeksen als Naked Gun en natuurlijk Austin Powers, als voorbeeld dienden.

Viel dat even tegen. De reacties waren (terecht) lauw, de opbrengst viel tegen en de English-franchise leek een vroege dood te sterven. Leek, want de Bond-parodie werd gereanimeerd. Scriptschrijvers Neal Purvis en Robert Wade werden vervangen, terwijl Oliver Parker ten koste van Peter Howitt plaats nam in de regisseursstoel om de Bond-parodie te reanimeren. En het moet gezegd: zij doen het in ieder geval beter dan hun voorgangers, al is er nog steeds voldoende mis met deze film.

Om de jarenlange afwezigheid van Johnny te verklaren, plaatsen de scriptschrijvers hem in een Tibetaans klooster. De klungelspion heeft zijn intrek genomen bij de monniken nadat hij een missie in Mozambique volledig in de soep heeft laten lopen, waarop hij oneervol ontslagen werd door Britse geheime dienst MI5. Tot het moment dat de nieuwe geheime dienst (MI7), geleid door een zeker Pegasus (X-Files’ Gillian Anderson), niet om Johnny heen kan. Een belangrijke informant in een complot om de Chinese premier om zeep te helpen, wil namelijk alleen met Johnny praten.

Dus zit er voor MI7 niets anders op dan hem te rehabiliteren en krijgt Johnny de kans zijn eerdere echec weg te poetsen. Samen met zijn nieuwe partner Tucker (Daniel Kaluuya) komt hij op het spoor van Vortex, een geheim verbond tussen CIA, KGB en MI7. De drie grootste geheime diensten zweren samen om de Chinese premier Ping uit de weg te ruimen. Terwijl Johnny samen met Tucker en de knappe gedragspsychologe Kate (Rosamund Pike) de zaak onderzoekt, slagen de samenzweerders erin de verdenking juist steeds meer op hém te richten.

Toegegeven, het verhaaltje van Johnny English Reborn stelt nog steeds bitter weinig voor. Maar ten opzichte van het eerste deel valt er absoluut meer te lachen en zit de prent stukken beter in elkaar. De timing is goed, de mimiek van Atkinson onvolprezen en we proefden zelfs een vleugje romantiek. En ondanks dat de grappen vaak belegen zijn, of nét iets te vaak herhaald worden, hebben we zelfs een paar keer moeten lachen.