Keet & Koen en de Speurtocht naar Bassie & Adriaan

Geplaatst: door Amy Schellius

Na 132 afleveringen en tientallen liedjes nemen Bassie en Adriaan afscheid van hun carrière als clown en acrobaat. Nu beide broers ver boven de pensioengerechtigde leeftijd uitkomen, is het tijd voor opvolgers. Iets minder lenig, maar wel vol avonturen: Keet! en Koen.

De Baron is boos. De aartsrivaal van Bassie en Adriaan wordt zijn huis uitgezet omdat hij failliet is gegaan en dat is volgens hem de schuld van het komische duo. Hij stuurt zijn neef, de Jonkheer, af op de prijs die Bassie en Adriaan gewonnen hebben: de Gouden Taartpunten van tien kilo puur goud.

Door de clown en de acrobaat te ontvoeren, hoopt de Jonkheer bij de taartpunten te komen. Hij had alleen niet gerekend op Keet! en Koen, het duo dat in vogelpark Avifauna zorgt voor het entertainment van de kinderen. Keet! en Koen willen Bassie en Adriaan feliciteren met hun prijs - Bassie heeft in de film ineens een nichtje en dat is Keet! - maar komen erachter dat ze zijn verdwenen.

Tijdens hun speurtocht naar aanwijzingen van de verdwijning worden ze staande gehouden door de politie. Ze worden verdacht van inbraak bij Bassie en Adriaan, omdat ze rondlopen in hun kantoor, terwijl het duo er niet is. Na een aantal voorspelbare wendingen in het verhaal weten Keet! en Koen ontsnappen uit de cel. Met behulp van de oude vertrouwde robot Robin weten ze zelfs Bassie en Adriaan op het spoor te komen. Maar de Jonkheer maakt het ze niet bepaald makkelijk en doet er alles aan om het pure goud in handen te krijgen.

Voor de ouders die mee gaan met hun kinderen naar de film, zal het leuk zijn de jeugdhelden nog één keer in een film te zien schitteren. Helaas zijn Bas en Aad van Toor flink op leeftijd en halen ze geen leuke kunstjes meer uit. Waarschijnlijk snapt de nieuwe generatie ook niet zo goed wat ze met de twee oude mannen aan moeten, het is zonder enige voorkennis lastig te begrijpen dat zij ooit op auto’s klommen en de gekste dingen uithaalden.

Het verhaal zit voor een kinderfilm wel redelijk in elkaar. Het camerawerk en de scènes wisselen snel, waardoor het aantrekkelijk blijft om te blijven kijken. Het plot is natuurlijk enigszins voorspelbaar, maar dat is tijdens de film niet hinderlijk. De verhaallijn met de gestolen vogels uit Avifauna aan het begin van de film is een beetje uit de lucht gegrepen. Keet! en Koen lijken zo nog schuldiger aan inbraak (omdat ze dat ook bij Bassie en Adriaan zouden hebben gedaan), maar het komt nergens meer aan bod, behalve de laatste vijf minuten.