Kick-Ass 2

Geplaatst: door Alette Kreuze

De sequel. Een onderdeel van de filmwereld waar de meeste filmfans altijd een beetje een haat/liefde verhouding mee hebben. Aan de ene kant wil je graag meer zien van een film waar je erg van genoten hebt, maar tegelijkertijd weet je dat dit negen van de tien keer erg gaat tegenvallen.

Slechts zelden weet een sequel zijn voorganger te overtreffen en dus kan men zich afvragen waarom ze überhaupt nog gemaakt worden. Wellicht wordt er door de makers altijd gehoopt die ene uitzondering op de regel te zijn en een betere film voort te brengen dan het origineel, maar ook zij zouden zo onderhand toch moeten weten dat dit meestal niet het geval is. Toch blijven ze het proberen en zo brengen de makers van Kick Ass ons deze zomer Kick Ass 2.

Door de populariteit van Kick Ass (Aaron Taylor-Johnson) is er een trend ontstaan waarbij de gewone mens zich steeds vaker tot superheld uitroept en op zoek gaat naar criminaliteit op de straten van New York. Dit inspireert Dave/Kick Ass om zelf ook weer in actie te komen en hij besluit samen met Mindy/Hit Girl (Chloë Grace Moretz) een team te vormen en school tijdelijk opzij te schuiven.

Wanneer de voogd van Mindy er echter achter komt dat ze niet naar school gaat, moet ze hem beloven haar carrière als superheld te beëindigen. Hierdoor wordt ze gedwongen een normaal leven te gaan leiden, waarbij ze al snel het mikpunt wordt van de gemene meiden van de school. Terwijl Mindy hiermee om probeert te gaan, voegt Dave zich bij een groep superhelden die zichzelf Justice Forever noemen en die worden geleid door oud-maffiosi Colonel Stars and Stripes (Jim Carrey).

Net wanneer Justice Forever een goede samenwerking onderling heeft opgebouwd en de straten van New York veiliger aan het maken zijn, krijgen zij te maken met voormalig mede superheld Red Mist (Christopher Mintz-Plasse). Hij heeft zichzelf uitgeroepen tot de allereerste superschurk en gaat voortaan door het leven als The Motherfucker. Hij stelt zijn eigen groep samen om wraak te nemen op Kick Ass en Hit Girl voor de dood van zijn vader. Hiermee barst er een ware strijd los tussen goed en slecht.

Kick Ass kwam in 2010 als enigszins een verrassing voor het grote publiek, maar wist in rap tempo naam te maken. Door dit succes kon een vervolg eigenlijk niet uitblijven, maar helaas is ook hier het geval dat het tweede deel bij lange na niet kan tippen aan het eerste. Hoewel de film absoluut zijn goede momenten heeft, mist het de perfecte timing en onvoorspelbaarheid van zijn voorganger. Daarbij lijken de acteercapaciteiten van een deel van de cast er ook bepaald niet op vooruit te zijn gegaan en ligt de algehele kwaliteit en creativiteit overduidelijk lager.

Hoewel hij zich later heeft gedistantieerd van de film in verband met de hoge mate van geweld, is Jim Carrey een waardevolle toevoeging aan Kick Ass 2. Wat echter zeer jammer is voor de kijker, is dat de makers een groot deel van de beste stukken van zijn optreden al in de vele trailers hebben gedaan. Dit doet veel af aan de film en biedt weer stof tot nadenken met betrekking tot het feit of de veelheid aan trailers die tegenwoordig aan films vooraf gaan wel echt nodig is. In het geval van Kick Ass 2 is de film er bepaald niet op vooruit gegaan en is hij over het geheel gezien vooral een zwakkere versie van zijn voorganger.