Kidnapping Freddy Heineken

Was dat even lachen, toen Peter R. de Vries 'zijn' film over de Heineken-ontvoering begin februari genadeloos neersabelde op Twitter. De film zou te kort zijn en totaal niet aan de verwachtingen van de misdaadjournalist voldoen. Zou het dan echt zo erg zijn?

Meer voortekenen waren niet goed. De Nederlandse release werd keer op keer uitgesteld en de titel van de film werd op het laatste moment gewijzigd. Van Kidnapping Freddy Heineken naar Kidnapping Mr. Heineken en weer terug. Bovendien hadden Amerikaanse critici geen goed woord voor de productie over. Tel dat allemaal bij elkaar op en je verwacht zo'n beetje de slechtste film van het jaar. Wie met zulke verwachtingen aan deze thriller begint, kan niet anders dan concluderen dat het best meevalt.

In het Amsterdam van 1983 volgen we de voorbereidingen van een stel jonge mannen dat de misdaad van de eeuw wil plegen. Om snel veel geld te verdienen plannen ze de ontvoering van biermagnaat Freddy Heinken (Anthony Hopkins). Cor van Hout (Jim Sturgess) is de leider en strateeg van de bende. Willem Holleeder (Sam Worthington) een ander prominent lid.

Zodra de ontvoering geslaagd is, lopen de spanningen binnen de groep op. Ook zit de politie hen steeds meer op de hielen. Dat wordt alleen maar erger zodra het losgeld voor Heineken en zijn chauffeur betaald is. Holleeder en Van Hout vluchten uiteindelijk naar Frankrijk, in een poging uit de gevangenis te blijven.

Een van de grootste minpunten van de film is dat laatste deel. De acties van Van Hout en Holleeder om uit de bak te blijven, via onder meer Sint-Maarten, vormen misschien wel het interessantste hoofdstuk van het hele verhaal, maar worden hier compleet genegeerd. De film stopt simpelweg op het moment dat de twee voor het eerst worden aangehouden in Parijs. Wat dat betreft is de kritiek van De Vries (te kort) dus goed te begrijpen.

Dat zou nog geen grote ramp zijn, als de rest van de Kidnapping Freddy Heineken een spannend en mooi rond geheel vormt. Maar dat is ook niet het geval. De grootste misdadigers uit onze geschiedenis worden hier neergezet als inwisselbare, eendimensionale dieven. Zeker voor kijkers die de echte personen niet kennen, zal het knap lastig zijn om het stel uit elkaar te houden. Nergens wordt een poging gedaan de personages of hun motieven een beetje uit te diepen. Ook Heineken zelf is niets meer dan een eenvoudige oude man.

Kidnapping Mr. Heineken wordt ook bijzonder saai in beeld gebracht, met grauwe kleuren en wel erg voorspelbare scènes. Alleen het jaren '80-sfeertje is aardig gedaan en gelijk het enige overtuigende van de hele film. Niets wekt namelijk de indruk dat er met hart en ziel aan gewerkt is. En dat is gezien het bronmateriaal en de sterke cast natuurlijk bijzonder jammer. Wat overblijft is een middelmatige, suffe misdaadfilm. Slecht? ja. Maar niet zo slecht als gedacht.