Life

Geplaatst: door Amy Schellius

Life vertelt het verhaal over acteur James Dean en fotograaf Dennis Stock. De mannen staan allebei aan het begin van hun carrière in de jaren ’50. Dean wil het maken in Hollywood en aast op de grote rollen, Stock wil niets liever dan de mooiste foto’s maken en een portfolio opbouwen.

Dennis Stock (Robert Pattinson) bekijkt de film East of Eden nog voordat deze officieel in de bioscoop verschijnt. James Dean (Dave Dehaan) heeft hier een rol in. Stock is zo overtuigd van het doorbreken van 'Jimmy', dat hij ontzettend graag een fotoreportage van de op dat moment nog niet zo bekende Dean wil maken. Stock werkt voor fotomagazine Life en heeft al helemaal in zijn hoofd hoe hij de nieuwe ster van Hollywood op de foto’s wil hebben.

Dean ziet hier alleen het nut niet zo van in. Met smoesjes dat hij lui is en erover na zal denken, probeert hij Stock af te wimpelen. Maar, Stock is een taaie. Zijn opdrachtgever heeft hij inmiddels al zo ver gekregen dat hij een reeks foto’s mag maken.

Hij geeft niet op en weet af en toe met Dean op te trekken. Hij maakt foto’s van hem tijdens de dagelijkse bezigheden, zoals een kappersbezoek, want een echte shoot zit er nog niet in. Hij levert deze in bij zijn opdrachtgever John Morris (Joel Edgerton), maar hij is niet overtuigd en stuurt Stock voor een andere klus naar Japan. Hij moet Dean maar uit zijn hoofd zetten en weer de opdrachten accepteren die hij liever niet doet. De opdracht in Japan neemt hij niet al te serieus en hij blijft zoeken naar een manier om James op de foto te zetten, die ondertussen een heuse filmster is geworden.

De film is in staat om je mee te slepen in het verhaal. Je waant je in de jaren '50 door de kledingstijl, de oude auto’s en het sigarettengebruik. Als je net gestopt bent met roken, heb je waarschijnlijk na het zien van de film ontzettend veel zin in een peuk.

Tijdens de twee uur durende film wordt er vooral een verhaal verteld. Wie op zoek is naar wat actie en de ruige rock and roll James Dean, gaat dat bij deze film niet vinden. Er is maar één seksscène in deze film en daar doet de luie Jimmy niet eens aan mee. Het verhaal kabbelt rustig voort, zonder dat het saai wordt, maar als het einde van de film in zicht komt, heb je het ook echt wel gezien.

In de vierde film van de Nederlandse fotograaf en regisseur Anton Corbijn, speelt de fotograaf in het verhaal belangrijke rol. Nadat de film net is begonnen verwacht je dat het zwaartepunt van de fotograaf verspringt naar de acteur, maar niks is minder waar. Corbijn gaf eerder zelf al aan dat hij het film over de fotograaf en zijn object wilde maken, en niet zo zeer James Dean.