Man On A Ledge

Geplaatst: door Eke Bosman

Het heeft wel wat. Films die je enkel naar één plek meenemen. Denk aan Buried (2010) of Phone Booth (2002), die dankzij de claustrofobische setting een enorme impact op de kijker achterlieten. Man On A Ledge wil zich in dat rijtje scharen.

Oud-agent Nick Cassidy (Sam Worthington) ontsnapt uit de gevangenis om vervolgens van een hotel af te springen. Dat krijgt natuurlijk aandacht, aangezien de beste man de tijd neemt. Zodra agent Lydia Mercer (Elizabeth Banks) op verzoek van Nick wordt opgeroepen, kun je niets anders doen dan concluderen dat Nick iets van plan is. Nick vindt namelijk dat hij ten onrechte in de gevangenis is beland.

Wel of niet waar; Nick is van plan om zijn onschuld te bewijzen. Daarbij krijgt hij hulp van zijn broer (Jamie Bell) en schoonzus (Genesis Rodriguez). Middels flashbacks komen we erachter waarom Nick in de bak belandde. Wat stoort is dat deze flashbacks niet goed zijn uitgewerkt. Hierdoor ontstaat een onsamenhangend verhaal waarmee regisseur Asger Leth duidelijk verwarring wil creëren, maar dat op de verkeerde manier doet.

Juist in het type films als Man On A Ledge moet je het beperkt houden, zodat de kijker bij de keel gegrepen wordt. Door de manier waarop Leth het nu doet, ontstaat voorspelbaarheid. Als kijker neig je achterover te gaan zitten om te genieten van de actievolle scènes, waardoor je het verhaal uit het oog verliest. Terwijl het zo goed begon, met indirecte verwijten richting het bankwezen en óók het publiek, dat bij zo’n mogelijke zelfmoordactie eerder filmt en juicht, in plaats van hulp te bieden.

Al deze kritiekpunten willen echter niet zeggen dat het voor de liefhebber van simplistische thrillers geen aanrader is. Integendeel zelfs. Niet van het niveau Mission Impossible, maar op het gebied van actie zit je voldoende zoet. Spijtig voor de prima cast; hier had zeker meer in gezeten.