Mannenharten

Geplaatst: door Eline Krak

Mannen en hun harten. Voor sommige vrouwen het onderwerp van de dag. Want, er is altijd wel iets wat je als vrouw totaal niet begrijpt aan de gevoelens van de man. En dus is er een film in het leven geroepen die een kijkje geeft in de gedachtegang van de man. Mannenharten is gebaseerd op het Duitse Männerherzen en mag met recht een zoetsappige romkom genoemd worden.

Dennis (Barry Atsma) is een womanizer die maar geen vaste relatie krijgt omdat hij intens geniet van het vrije leven en Wouter (Jeroen Spitzenberger) zet juist alles op alles om zijn vriendin Nicole (Katja Herbers) bij zich te houden. Frank (Teun Kuilboer) kan zich er maar niet overheen zetten dat Susanne (Georgina Verbaan) hem heeft gedumpt, Niels (Fabian Jansen) maakt juist ineens goede kans bij Susanne, Reclameman Tim (Daan Schuurmans) zit in een beknellende relatie met Laura (Hadewich Minis) en Roy (Jon van Eerd) verklaart onverwachts de liefde weer aan Dennis.

Het geheel doet denken aan - ja, daar zijn ze weer - Alles Is Liefde en Alles Is Familie. De verwachting is daarom hooggespannen en de lat ligt hoog. Want eigenlijk moet zo'n film het niveau van eerdergenoemde films proberen te evenaren, wil het een succes zijn. Helaas is het resultaat van Mannenharten teleurstellend.

De enige reden om deze film te gaan bekijken is de glansrol van Jeroen Spitzenberger als fietsende eland. Leuk is dat hij een groot deel van de tijd dit elandpak aanheeft en daarin van alles doet zoals zijn vriendin betrappen op een stiekeme date. In vol ornaat stormt hij het cafe binnen waar hij eens goed tegen haar zegt waar het op staat. Niet beseffende dat de boodschap waarschijnlijk niet echt aankomt vanwege zijn hilarische uiterlijk.

Maar: een romkom van Nederlandse bodem zou er niet één zijn als er geen gevarieerd palet acteurs aan te pas zou komen. Zo ook in Mannenharten. Het maakt dat er veel verschillende verhaallijnen zijn, die af en toe in elkaar over lopen. Eigenlijk zijn het te veel personages om het compact te houden. Sommigen ontmoeten elkaar alleen in de sportschool en sommigen onderhouden een wel degelijk een vriendschap. Aan de ene man wordt wat meer aandacht besteedt dan de ander.

Zoals eerder gezegd, vooral Jeroen Spitzenberger steelt de show als fietsende eland. Zijn verhaallijn is dan ook de meest vermakelijke en afwisselende. Hij wordt bijgestaan door Katja Herbers. Zij schetsen als duo de realistische verhoudingen tussen man en vrouw, integenstelling tot de andere stelletjes. Toch is het wel leuk om al die verschillende BN'ers weer te zien langskomen. Voor elk rolletje is er een bekend gezicht gestrikt.

Een piepkleine bijrol die eruit springt is die van Ton Kas, onder andere bekend van Het Schaep Met De Vijf Poten en Matterhorn. Hij speelt de dementerende vader van Teun Kuilboer, en doet dat met verve. Helaas wordt er weinig aandacht aan besteedt, omdat het zijverhaal alleen aanleiding is voor de romance tussen Kuilboer en een verpleegster (Sanne Vogel).

De film wordt onderuit gehaald door de grappen die niet heel grappig zijn. En dat is jammer, want goede humor had deze film zeker kunnen gebruiken. Het moment dat Daan Schuurmans een yoga-sessie doet, het moment dat Teun Kuilboer Fabian Jansen in een krokodillenvijver gooit en de scène waarin Hadewych Minis een scheet laat op de bank zijn het nét niet helemaal.

Daarnaast worden de mannen worden eigenlijk allemaal als 'hard van buiten, zacht van binnen' neergezet, bedoelt om herkenbaar te zijn voor de vrouwelijke kijkers. De vrouwen worden als bipolair, hysterisch en met vlagen ietwat hormonaal in de war neergezet, iets wat veel mannen dan weer in hun vrouw of vriendin zullen herkennen. Kortom, een grote herkenbare boel, wat ervoor zorgt dat er geen verrassende wendingen voorkomen.

De film kabbelt wat voort en het is wachten op een plotselinge ommekeer. Maar je hartslag schiet geen moment omhoog en dat zorgt ervoor dat je soms zelfs je concentratie een beetje verliest. Aan het eind van de film word je nog eens aan alle 'belangrijke' momenten in de film gevoerd. Dat is vrij overbodig en oninteressant. De klap op de vuurpijl mist, maar Mannenharten probeert in ieder geval de liefde te vieren.