Marguerite

Geplaatst: door Lisa La Feber

Een film gebaseerd op het leven van Florence Foster Jenkins. Deze Amerikaanse vrouw dacht dat zij goed kon zingen. Regisseur Xavier Gianolli verplaatst met Marguerite dit verhaal naar het Parijs van de jaren '20.

Marguerite speelt zich af in 1921 in de buurt van Parijs. Marguerite Dumont (Catherine Frot) is de eigenaresse van een kasteel en geeft daar elk jaar een benefietfeest. Er komen veel muziekfanaten op af. Over Marguerite is weinig bekend, behalve dat haar leven in het teken staat van muziek. Overtuigd van haar eigen talent, besluit ze een carrière als operazangeres na te streven. Het probleem is echter dat ze totaal geen zangtalent heeft.

De eerste scène is een huiskamerconcert. Marguerite is zowel gastvrouw als eregast. Zodra zij opkomt zijn de verwachtingen hoog. Deze verwachtingen worden echter de grond in geboord zodra zij begint te zingen. Ze zingt enorm vals. Mensen beginnen te gniffelen en lopen weg. Marguerite heeft dit niet door. De mensen durven het haar niet te zeggen en er volgt dan ook een luid applaus wanneer zij klaar is.

Journalist Lucien Beaumont (Sylvain Dieuaide) en kunstenaar Kyrill (Aubert Fenoy) zien dit als een manier om aan geld te komen. Beaumont schrijft een lovende recensie over het optreden. Geïnspireerd door de mooie woorden van Beaumont, neemt Marguerite contact met hem op.

Trouwe butler Madelbos (Denis M’Punga) houdt haar droom in stand door ervoor te zorgen dat Marguerite de negatieve recensies over haar gezang niet te lezen krijgt. Ook haar man Georges Dumont (Andre Marcon) durft niet eerlijk tegen haar te zijn. Hij probeert het wel een aantal keer omdat hij haar de enorme vernedering van zingen voor een groot publiek wil besparen, maar slaagt er uiteindelijk niet in.

In de film is goed te zien dat Marguerite in de war is. De goede acteerkunsten van Catherine Frot zorgen ervoor dat je dit alleen al aan haar blik kunt zien. Ze wekt de sympathie van de kijker en weet je te raken. Ze waant zich een echte ster, terwijl zij dit helemaal niet is. Tijdens de valse noten die zij uitkraamt, betrap je jezelf erop dat je je ongemakkelijk voelt. Het is enorm pijnlijk.

Wel kun je genieten van de prachtige kostuums en mooie locaties. Wat de film zo uniek maakt, is dat hij geen happy end kent. Niks is voorspelbaar. De film laat zien hoe belangrijk het is om eerlijk te zijn. Hoe hard de waarheid ook is, de gevolgen van het verzwijgen van de waarheid zijn vaak nog erger. Marguerite won tijdens Film by the Sea de La Grenouille Award voor de beste Franstalige film.