Martha Marcy May Marlene

Geplaatst: door Alette Kreuze

Martha Marcy May Marlene, een titel waar je even op moet oefenen om hem goed te onthouden, maar zeker geen film om snel te vergeten. Het verhaal grijpt je vanaf de eerste minuten stevig vast en laat je vervolgens niet meer los. Zelfs niet nadat de film ten einde is gekomen.

Martha Marcy May Marlene vertelt het verhaal van Martha (Elizabeth Olsen), een jonge vrouw die bij haar oudere zus gaat wonen na te zijn ontsnapt aan een gewelddadige sekte. Ondanks haar ontsnapping, wordt Martha achtervolgd door pijnlijke herinneringen en angstaanvallen waarbij ze haar tijd in de sekte niet van zich af kan schudden. Gedurende de film wordt langzaam duidelijk met wat voor gruwelijkheden zij in die periode te maken heeft gehad, terwijl Martha’s isolement groeit doordat ze moeite heeft zichzelf aan te passen. Haar paranoia escaleert.

Hoewel je met deze film dus geen gezellig avondje uit moet verwachten, is het er wel één die elke minuut van je tijd waard is om te gaan kijken en die vooral kwaliteit te bieden heeft. Het verhaal, de cast en de gelaagdheid van de film passen allemaal op perfecte wijze in elkaar en verslappen geen moment.

De grote ontdekking van deze film is Elizabeth Olsen, die behalve met haar uiterlijk, verder op geen enkele wijze vergeleken kan worden met haar zussen Mary-Kate en Ashley die we allemaal nog wel kennen van Full House. Elizabeth heeft zich hier gedurende haar leven bewust afzijdig van gehouden en maakt met Martha Marcy May Marlene haar debuut binnen de filmwereld op een wijze die meteen alle vergelijkingen met haar zussen aan flarden schiet.

Olsen weet zeer overtuigend de emoties en de verschillende facetten van haar karakter over te brengen aan de kijker en is hierbij niet bang om risico’s te nemen. Dusdanige kwaliteiten zie je niet altijd even goed terug bij actrices en het is dus geweldig om dit talent haar entree in de filmwereld te zien maken. Ook de rest van de cast is duidelijk zeer zorgvuldig geselecteerd door de makers van de film en vervullen allemaal hun rol op perfecte wijze. Zo is John Hawkes angstaanjagend als sekteleider Patrick en voel je de radeloosheid van Martha’s oudere zus Lucy, gespeeld door Sarah Paulson.

Het zou eeuwig zonde zijn geweest als Martha Marcy May Marlene het niet naar het witte doek had gered in Nederland, zoals in zo veel andere Europese landen. Al moet je wel wat moeite doen om de film te zien, Martha Marcy May Marlene draait vooralsnog alleen in EYE Film Instituut in Amsterdam.