Mechanic: Resurrection

In 2011 regisseerde Simon West (Con Air, Lara Croft: Tomb Raider, The Expendables 2) een remake van The Mechanic, de cultklassieker uit de jaren '70 met Charles Bronson in de hoofdrol. Dit keer vanzelfsprekend niet met die in 2003 overleden actielegende, maar met Jason Statham in de hoofdrol van huurmoordenaar met als specialiteit dat hij zijn opdrachten eruit kan laten zien als ongeluk. Het resultaat toen was een vermakelijke actiethriller, zoals zoveel films met Statham. Helaas kan dat niet gezegd worden van de opvolger, die de titel Mechanic: Resurrection meekreeg.

Die wederopstanding uit de titel is die van Arthur Bishop (Statham), a.k.a. The Mechanic. Bishop zette namelijk zijn eigen dood in scène om van zijn pensioen te kunnen genieten in Rio de Janeiro. Hoewel hij zijn best doet onder de radar te blijven, weten medewerkers van wapenhandelaar Crain (Sam Hazeldine) hem tóch op te sporen in de Braziliaanse hoofdstad. Crain wil namelijk dat Bishop drie van zijn concurrenten vermoordt. Maar het moet wel op een ongeluk lijken. Dat zorgt al direct voor de eerste vraagtekens bij de kijker. Waarom zou de dood van een crimineel op een ongeluk moeten lijken?

Bishop heeft echter geen trek in die klus, schopt en slaat wat om zich heen en weet op spectaculaire wijze te ontkomen aan het handjevol huurlingen van Crain. En vlucht naar Thailand, waar hij een hideout heeft in het idyllische bungalowpark van Mei (Michelle Yeoh). Ook daar is hij niet lang veilig, met de mooie Gina (Jessica Alba) gooit Crain namelijk een stukje aas uit waar Bishop maar wat graag in bijt. En hoewel de gepokt en gemazelde huurmoordenaar precies voor ons uittekent wat er vervolgens gaat gebeuren, trapt hij in de truc. Crain ontvoert Gina namelijk en biedt Bishop vervolgens aan haar weer vrij te laten zodra hij de drie moorden heeft uitgevoerd.

Waar de eerste film vijf jaar geleden werd geregisseerd door Simon West, is Mechanic: Resurrection het Hollywoodregiedebuut voor Dennis Gansel (Die Welle). Het gaat wellicht wat ver om de mislukking die dit vervolg is geworden volledig op het conto van de Duitser te schrijven, maar het is toch de taak van een regisseur om te voorkomen dat zijn cast op de automatische piloot speelt. Nu is Statham natuurlijk een one trick pony, zijn charme en fighting skills verhullen vaak dat hij geen al te beste acteur is. Maar in Resurrection maakt zelfs hij het wel heel bont.

Daarnaast had Gansel ook de nodige vraagtekens moeten zetten bij het script van Philip Shelby (hij schreef het ook al zeer matige, vorig jaar verschenen, Survivor) en Tony Mosher. Zij lijken dit scenario vooral te hebben gepend als excuus voor compleet overbodige en uit de toon vallende onderwaterscènes van Alba in een turquoise bikini. Nou vooruit, nog één voorbeeld van het bij vlagen ridicule scenario. Wanneer Bishop aan het begin van de film gevonden wordt in Brazilië, wordt hem meegedeeld dat hij "a hard man to find" is en dat het Crain en zijn mensen vijf maanden gekost heeft hem op te sporen. Even later in de film is Bishop ineens een stuk sneller gevonden, terwijl ie op een godverlaten eiland in Thailand is neergestreken. Wanneer hij vraagt hoe ze hem zo snel hebben gevonden, is het antwoord ineens: "Satellites, Mr. Bishop. Satellites."

Gansel had ook betere keuzes moeten maken in de montage van de film, die nu compleet uit balans is. Vooral het eerste half uur zul je als kijker soms vermoeden dat je per ongeluk bij een boeketreeksverfilming bent binnen gestapt, in plaats van bij een verstand-op-nul-actiethriller. Zo suf is de romance die ontstaat tussen Bishop en Gina. Met de actie zit het over het algemeen wel snor trouwens, het blijft natuurlijk een Statham-film. Maar je moet wel een ontzettende liefhebber van zelfkastijding zijn wanneer je hoopt dat het open einde nog leidt tot een derde deel ook. Want eigenlijk was het voor iedereen beter geweest wanneer Bishop gewoon 'dood' was gebleven.