Men & Chicken

Vlak na het overlijden van hun vader ontdekken de broers Elias (Mads Mikkelsen) en Gabriel (David Dencik) dat hun vader hun vader niet was. En dat ze eigenlijk ook geen broers zijn, maar halfbroers. Op zoek naar de waarheid komen ze terecht op Ork, een klein eiland met een minieme populatie. "De laatste aanrijding hier was veertig jaar geleden", merkt de burgemeester op. Bij het huis waar hun vader naar verluid woont worden de twee broers 'begroet' door nog eens drie broers die hen belagen met pannen en een opgezette knobbelzwaan.

Het was even wachten op een nieuwe film van Anders Thomas Jensen, de Deense regisseur en scenarist. Maar het moge duidelijk zijn dat hij nog steeds dezelfde zwarte humor heeft als in voorgangers als The Green Butchers en zijn grootste succes Adam's Apples. Gelukkig maar. Al zal niet iedereen er zo over denken. Dat is nu eenmaal inherent aan komedie; hoe goed gemaakt ook, of je het goed vindt hangt er uiteindelijk van af of het je humor is. Zeker als die humor specifiek en uitgesproken is. Dat geldt bijvoorbeeld voor het werk van Alex van Warmerdam en het geldt ook zeker voor Jensen.

Nadat Elias de broers knock-out slaat met een deegroller, worden hij en Gabriel alsnog verwelkomd in dit maffe huishouden waar wordt geruzied om wie van welk bord mag eten en 's avonds samen in bed wordt voorgelezen. Binnen lopen overal konijnen, schapen en kippen en 's nachts slapen de twee in een kamer vol stinkende kazen. Er is ook een kelder. Maar daar mogen ze niet komen. Net als de bovenverdieping overigens. Waar vader ligt te slapen.

De twist van de film, die eigenlijk al in de titel wordt verklapt, is een komische variant op The Island of dr. Moreau. Je zou er dan ook een parabel in kunnen zien. Waar Elias zich zonder al te veel problemen inpast in dit primitieve bestaan, daar neemt Gabriel de rol op zich van beschaver. Hij stelt regels op en tracht zijn broers intellectueel te scholen. Conflicten mogen voortaan niet meer met geweld worden opgelost en er moet gezamenlijk gelezen en gediscussieer worden. Dat leidt tot een onnavolgbare en hilarische discussie over de bijbel.

En wat de vader deed roept allerlei filosofische en ethische vragen op over de grenzen van onze inmenging met de natuur, het manipuleren van de evolutie. Niet dat ik daar tijdens het zien van de film echt mee bezig was. Ik was veel te druk met lachen. En naar ik vermoed zijn de grote vraagstukken ook niet Jensens primaire motivatie. Het is vorm boven inhoud en in die vorm verkent Jensen de uithoeken van het bizarre.

Waar Jensen zich in zijn scenario's voor films als Brothers en het Oscarwinnende In a Better World regelmatig van een subtiele kant laat zien, daar zoekt hij in zijn regies graag de grenzen van het absurde op. Men & Chicken is ook weer compleet over the top, met krankzinnige personages voorzien van allerlei vreemde tics, zoals het compulsieve masturberen van Elias en het kokhalzen van Gabriel. Meer dan in zijn voorgaande film Adam's Apples, die alweer uit 2005 stamt, kiest Jensen hier voor de humor. En die is zelfs voor zijn begrippen bizar en pervers.

Men & Chicken zal dan ook zeker niet eenieder bevallen. Maar aan de acteurs zal dat in elk geval niet liggen. Voor wie bekend is met het werk van Jensen zijn het bekende gezichten; naast Mikkelsen en Dencik onder meer Nicolas Bro en Nikolaj Lie Kaas. En het zal ook niet liggen aan de geweldige cinematografie van Sebastian Blenkov. Of aan de prachtige aankleding, vol uitgekiend kleurgebruik, geweldige kostuums en het kapsel van Mads Mikkelsen.