A Million Ways To Die In The West

Geplaatst: door Remco Visser

Seth MacFarlane neemt al lang geen genoegen meer met het succes dat de animatieseries Family Guy en American Dad hem brachten. Kreeg de komiek in 2011 de handen op elkaar met het verrassend leuke Ted, dit keer laat hij zijn licht schijnen over een van de oudste genres van Hollywood; de Western.

In A Million Ways To Die In The West volgen we schijterige schapenboer Albert (Seth MacFarlane). Zijn vriendin Louise (Amanda Seyfried) heeft hem verlaten voor een andere man (Neil Patrick Harris) omdat hij te laf was een vuurgevecht aan te gaan. Albert ontmoet vervolgens een mooie en mysterieuze vrouw (Charlize Theron) die hem leert raak te schieten als een echte man. De twee worden verliefd maar wanneer haar man (Liam Neeson), de beruchte outlaw Clinch, terugkeert op zoek naar wraak moet Albert laten zien dat er een echte cowboy in hem schuilt.

Waarschuwing vooraf; wie absoluut niet kan lachen om de medogenloos botte humor uit Family Guy of Ted moet A Million Ways To Die In The West lekker links laten liggen. Vanaf de allereerste minuut word je als kijker namelijk getrakteerd op een niet aflatende stroom met vulgaire grappen die af en toe het randje van het toelaatbare overkukelen. Grofgebekter dan de karakters in deze film ga je ze niet gauw meer vinden.

Helaas gaan met de subtiliteit ook behoorlijk vlot de écht goede grappen overboord. Verrast het script de eerste twintig minuten nog met enkele hilarische opmerkingen en situaties, dit niveau daalt naarmate de tijd verstrijkt. En dat is jammer, zeker omdat MacFarlane in het eerste deel van de plot aantoont prima overweg te kunnen met de morbide kantjes van de Wild West-periode.

MacFarlane bewaart de beste grappen dan ook voor zichzelf, waardoor sterren als Liam Neeson en Charlize Theron vooral de indruk wekken dat ze gecast zijn om grote namen op de poster te kunnen zetten. Gelukkig komt dit niet tot uiting in hun spel en voegen ze uiteindelijk wel degelijk iets toe aan het verhaal. En dat mag misschien zelfs de redding van A Million Ways To Die In The West genoemd worden, vooral omdat de hoofdrolspeler zelf eigenlijk niet zo'n hele goede acteur is.

Al bij al blijkt A Million Ways To Die In The West niet het niveau van Ted te halen, en blijft de film steken rond het niveau van een goede aflevering van Family Guy. Leuk dus, maar niet goed genoeg om er een avond voor naar de bioscoop te gaan.