Minions

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Ze begonnen als de kleine gele hulpjes in Despicable Me, maar groeiden uit tot een hype. Door hun megapopulariteit kregen de Minions hun eigen film, een prequel van hun tijd voor Gru.

De film begint ver in de prehistorie, wanneer de Minions nog eencelligen zijn die in de oceaan leven. Steeds op zoek naar de grootste schurk om te dienen, evolueren ze tot de Minions zoals wij die kennen. Een baas vinden is makkelijk voor ze, maar er een houden blijkt een stuk moeilijker. Niet iedereen is blij met de Minions, en ze moeten vluchten naar Antarctica.

Zonder baas is hun leven echter zonder nut, en depressie slaat al snel toe. Kevin, Stuart en Bob gaan opzoek naar een nieuwe baas, om hun soort te redden van de ondergang. Hun reis eindigt bij de opkomende superschurk Scarlet Overkill (Sandra Bullock), die de hulp van het drietal wil gebruiken om de koningin van Engeland van haar troon te stoten.

De keuze om een prequel te maken is een goede geweest. Niet alleen weten we nu waar de gekke wezentjes vandaan komen (en dat ze blijkbaar onsterfelijk zijn), maar het begin van de film is een van de beste delen van de film. Het gelach begint al bij de intromuziek van Universal, die door de Minions zelf is ingezongen. Te zien is hoe de Minions steeds een nieuwe baas vinden maar deze, door eigen toedoen, ook weer verliezen. De dinosauriër belandt in de lava, de farao wordt geplet door zijn eigen piramide en Napoleon wordt door een kanon neergeschoten.

In het midden zakt het plot wat in, al ontbreekt het niet aan humor. De onrealistische, maar grappige gebeurtenissen volgen elkaar in hoog tempo op, maar weten niet altijd even goed te boeien als de focus te veel bij schurk Scarlet Overkill ligt. Wanneer Bob echter kort tot de koning van Engeland wordt gekroond, begint het verhaal weer beter te lopen. Verwacht bij deze film geen diepzinnige dialogen, gezien de Minions met hun brabbeltaaltje vooral aan het woord zijn. De slapstick-humor werkt goed, en krijgt de jongste kinderen tot de grootste volwassenen aan het lachen.

Minions speelt zich af in de jaren ’60, wat herkenbare verwijzingen naar de popcultuur oplevert. Muziek van de Rolling Stones en The Kinks, en grapjes over The Beatles en Richard Nixon leveren vooral voor de ouders leuke momenten op.

Minions heeft niet hetzelfde hoge niveau als bijvoorbeeld Pixar’s aankomende film Inside Out, maar is desondanks een vermakelijke en grappige film die ongetwijfeld één van de grootste bioscoophits van deze zomer zal worden.