Miss You Already

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Op jonge leeftijd verhuist de Amerikaanse Jess (Drew Barrymore) naar Engeland, en is meteen onafscheidelijk van de Londense Milly (Toni Collette). De twee doen alles samen, ondanks dat ze elkaars tegenpolen zijn. Jess is rustig en betrouwbaar, hippie-achtig, woont samen met haar vriend Jago (Paddy Considine) op een woonboot en probeert al tijden tevergeefs zwanger te worden. Milly is impulsief en egoïstisch, heeft een succesvolle carrière in de pr en woont met haar man Kit (Dominic Cooper) en twee kinderen in een groot huis. Wanneer Milly borstkanker krijgt, staat het leven van beide vrouwen echter op zijn kop.

Miss You Already breekt van het cliché die bijna alle films over kanker bevatten. Na haar diagnose probeert Milly niet ineens haar leven te beteren en haar bucketlist af te werken. In plaats daarvan versterkt de kanker haar karakter alleen maar. Ze wordt nóg impulsiever, ijdeler en egoïstischer dan ze al was. Ze is ziek van de blikken van medelijden die ze van haar omgeving toegeworpen krijgt en kan niet omgaan met het gevoel dat ze haar vrouwelijkheid verliest na haar mastectomie.

Hoewel het verhaal bedoeld is om de kracht van vriendschap tussen twee vrouwen te tonen in de moeilijkste periode van hun leven, laat de film bij deze vriendschap steken vallen. IJzersterke scènes waarin de vriendschap duidelijk naar voren komt, worden afgewisseld met aktes waar je sterk twijfelt of deze vriendschap wel zo hecht is.

Scènes waar Milly een pruik gaat uitzoeken, waar Jess voor Milly zorgt na het afzetten van haar borsten en wanneer de twee met een taxi naar Yorkshire vertrekken en midden in de nacht dansen op Losing My Religion van R.E.M., maken diepe indruk. Maar vele andere momenten, zoals wanneer er ruzie ontstaat en de vriendinnen elkaar maanden niet zien, voelen hol. Welke vrouw laat haar beste vriendin in de steek op het moment dat ze doodziek is?

Collette en Cooper zetten sterke rollen neer, met Collette afwisselend als de gekwetste, gebroken en egoïstische, maar ook als felle en sprankelende Milly. De personages van Barrymore en Considine voelen echter wat inhoudsloos, voor een groot gedeelte van de film blijft onduidelijk wat de twee eigenlijk voor werk doen, en Considine komt niet zelden onsympathiek over met zijn geklaag over ivf-behandelingen en het feit dat zijn vrouw teveel tijd besteedt aan haar doodzieke vriendin.

Toch maakt Miss You Already diepe indruk met de realistische manier waarop het de omgang met de ziekte portretteert. Wanneer de onoverkomelijke dood het leven overneemt.