Moonwalkers

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Amerika, 1969. De Koude Oorlog is in volle gang en de wapenwedloop is nog nooit zo hoog opgelopen. Zowel Rusland als Amerika voeren een race tegen de klok om zo snel mogelijk mensen op de maan te laten landen. We weten inmiddels dat het de Amerikaanse vlag is die trots op de maan staat te wapperen. Maar tot op heden zijn er theorieën rondgaande dat het allemaal in scène is gezet. Moonwalkers is het fictieve (?) verhaal van de totstandkoming van die in-scène-zetting.

De film volgt CIA-agent Kidman (Ron Perlman). Zijn missie is om befaamd regisseur Stanley Kubrick te overtuigen de maanlanding voor Amerika in scène te zetten en te filmen. Hij reist naar Londen om zijn agent te spreken, maar door een misverstand eindigt hij met allesbehalve succesvolle bandmanager Jonny (Rupert Grint). Omdat er een enorme tijdsdruk op de missie zit, moet Kidman het maar met Jonny doen, en samen gaan ze een poging doen de maanlanding op te nemen.

En hiermee begint een trippy avontuur door Londen in de eind jaren zestig. De meest kleurige en extravagante mensen komen voorbij, de hippievibe zegeviert en natuurlijk worden er genoeg drugs genuttigd om een olifant mee neer te halen. Het tijdsframe van de film is zowel humoristisch als stilistisch neergezet, wat gevoelsmatig zorgt voor een erg goede beleving.

De humor in de film, mede door het veelvuldige drugsgebruik van de personages, is soms haast absurdistisch. Hierdoor krijg je wel de beste scènes van LSD-tripjes, die zich in alle geuren en kleuren voltrekken. Het is soms net alsof je naar een muziekvideo kijkt. Er ligt echter wel erg veel van de nadruk op deze elementen, waardoor ze nogal overheersend kunnen overkomen.

De personages zijn allemaal volgens het boekje. Kidman is een CIA-agent met PTSD en wil alles volgens protocol doen. Jonny is een bandmanager op zoek naar succes die alles doet voor geld. Perlman en Grint doen het prima, maar ze springen er niet echt uit. Dat doet trouwens niemand in de film. De acteurs krijgen pas écht lol in hun rollen in de slotscène, een ouderwetse shootout.

Al met al is Moonwalkers een komedie die soms nogal zwart kan overkomen, mede vanwege het geweld en Kidmans PTSD-aanvallen. Echter komt dit goed uit de verf in een droge, Britse setting, waar dingen verder mogen gaan dan normaal. Het plot is niet bepaald origineel, want ideeën dat de maanlanding in scène is gezet bestaan al jaren. Of het ze lukt, of dat ze de gefabriceerde beelden nodig hebben, en of Kidman en Jonny de beelden kunnen leveren? Daarvoor moet je de film zien.