A Most Violent Year

Het is vreemd hoe een film herinneringen kan oproepen aan grote klassiekers, en toch over iets heel anders kan gaan dan diezelfde grote klassiekers. Op verschillende momenten doet A Most Violent Year namelijk denken aan zowel The Godfather als Goodfellas, maar inhoudelijk is de film juist het volstrekte tegenovergestelde van die twee. En ook een tikkeltje minder goed, helaas.

De film speelt zich af tijdens de winter van 1981, het meest gewelddadige jaar uit de geschiedenis van New York City. De ambitieuze immigrant Abel Morales (Oscar Isaac) heeft een bedrijfje in de olie- en gashandel en staat op het punt flink uit te breiden. Daar zitten zijn keiharde concurrenten niet op te wachten. Daarom zijn overvallen op zijn vrachtwagens en de mishandeling van zijn personeel aan de orde van de dag.

En dan is er ook nog een openbaar aanklager (David Oyelowo) die van plan is Morales achter de tralies te krijgen voor fraude en belastingontduiking. Terwijl er steeds meer druk op hem komt te staan, weigert Morales zelf over te gaan op geweld of het bewapenen van zijn crew. Hoe vaak zijn vrouw (Jessica Chastain), zelf dochter van een gangsterbaas, daar ook op aandringt. Intussen moet hij ook nog het geld voor een grote bedrijfsovername bij elkaar zien te krijgen.

A Most Violent Year is daardoor en heel a-typische misdaadfilm. Je zou het zelfs het volstrekt tegenovergestelde van een misdaadfilm kunnen noemen. Tijdens een van de vele ruzies met zijn vrouw, benadrukt Morales dat hij al zijn hele leven zijn best doet om geen gangster te zijn. Waarmee hij de beroemde openingswoorden van de misdaadklassieker Goodfellas ombuigt. In die film stelde Ray Liotta juist dat hij al zijn hele leven een gangster wil zijn.

En hoewel die benadering behoorlijk origineel is, werkt A Most Violent Year toch niet helemaal. Een film over iemand die juist níets fout wil doen, is simpelweg minder leuk om naar te kijken dan het verhaal van iemand die zich wél in het misdaadwereldje begeeft. Nu zijn Morales' ruzies en zijn innerlijke strijd om het hoofd koel te houden de belangrijkste motoren van de film. En dat gaat soms een beeje vervelen. Ondanks de paar korte maar sterke suspense-scènes die A Most Violent Year ook te bieden heeft.

De rol van Morales doet weer denken aan een andere genreklassieker. Door zijn looks maar ook zijn manier van praten en handelen doet Oscar Isaac regelmatig denken aan een jonge Al Pacino, en dan met name zijn rol als Michael Corleone in The Godfather. De onderkoelde en berekenende Morales wordt erg mooi neergezet door Isaac, die zich de afgelopen jaren razendsnel ontwikkelt als een van de beste acteurs van zijn generatie. Chastain, Oyelowo en de rest van de cast, waaronder Albert Brooks, krijgen heel wat minder te doen.

Regisseur J.C. Chandor kreeg vorig jaar talloze veren in zijn reet voor All is Lost, en film waarin Robert Redford als enige opvarende van een schip een storm moest zien door te komen. Dat kille en serene gevoel van die vorige film is ook aanwezig in A Most Violent Year. De film is geschoten in koude kleuren, die mooi aansluiten bij het met sneeuw bedekte New York. A Most Violent Year ziet er dan ook erg mooi uit.

A Most Violent Year is een barely violent film. Dat hoeft op zich geen probleem te zijn, maar het verhaal over leiderschap en doorzettingsvermogen heeft nu te weinig te bieden om dik twee uur lang interessant te blijven. Het is absoluut geen slechte film, maar er had veel meer ingezeten. Het lijkt wel alsof regisseur Chandor zijn film té ingetogen wilde houden. Zonde.