New Kids Nitro

Geplaatst: door Bart de Bruijn

Het succes van New Kids Turbo was enorm. De film over vijf jongens uit het Brabantse dorpje Maaskantje pakte records als de grootste opbrengst op een premièredag en de meeste bezoekers op één dag (57.000). Ook kwam er een succesvolle nasynchronisatie in het Duits. Een vervolg kon dus niet uitblijven. En wat is sneller dan Turbo? Nitro!

Never change a winning formula, dat moet de gedachte zijn geweest van de makers. Dus gaat New Kids Nitro weer over de vijf Schultenbrau drinkende en snackbarbezoekende losers uit Maaskantje. Na de gebeurtenissen uit Turbo hebben de jongens voorwaardelijke straffen achter hun naam staan en moeten dus oppassen met justitie. Vechtersbaas Richard Batsbak (Huub Smit) doet sowieso wat rustiger aan nu hij voor zijn zieke moeder zorgt.

Maar dat is natuurlijk lastig als je een ruzie moet uitvechten met buurdorp Schijndel. Daarom wordt er naar andere oplossingen gezocht, een straatrace of een - ja echt - dansbattle op muziek van dj Paul Elstak. En dan speelt er ook nog een dingetje in Friesland, waar de bevolking in zombies is veranderd.

New Kids Nitro begint met een jongen met een Gooisch accent die bij de jongens komt staan en commentaar geeft. De eerste film zou een herhaling van zetten zijn van de series op website Flabber en zender Comedy Central. Waarschijnlijk bedoeld als knipoog naar de kritieken, maar het is jammer genoeg ook een vooruitblik naar de film die volgt.

Als een blinde man de weg oversteekt wordt hij natuurlijk aangereden. Gedraagt iemand zich bijzonder netjes of bekakt, dan krijgt hij op zijn minst een vol blik Schultenbrau tegen zijn hoofd. Poep, plas, sperma en drugs grappen volgen elkaar op. Kort na het begin van een scène kan je wel ongeveer voorspellen wat er gaat gebeuren. Het lijkt een herhalingsoefening. Een nadeel is ook dat niemand uit het rivaliserende dorp Schijndel je sympathie of haat opwekt. De karakters blijven vlak.

Er zijn twee dingen waardoor de film nog gered wordt. Ten eerste het deel in Friesland, als de jongens los kunnen gaan op groepen zombies. Vast geïnspireerd door de zombiehype sinds The Walking Dead. En de jongens komen natuurlijk met veel weg door hun natuurlijke charme, de uitstraling dat ze ook maar wat doen. New Kids Nitro is een kleine anderhalf uur af en toe lachen om flauwe grappen en je vermaakt je dus wel, maar zo'n impact als Turbo maakt hij niet.