Now You See Me 2

Nadat ze een jaar ondergedoken hebben gezeten, keren The Four Horsemen, met een nieuwe vrouwelijke 'horseman' op voorspraak van hun ringleader Dylan Rhodes (Mark Ruffalo) terug in de spotlights voor een nieuwe truc. Dat gaat echter faliekant mis wanneer hun slachtoffers uit de eerste film uit zijn op wraak.

Merritt McKinney (Woody Harrelson), J. Daniel Atlas (Jesse Eisenberg) en Jack Wilder (Dave Franco) krijgen in Now You See Me 2 gezelschap van Lulu (Lizzy Caplan). Na hun Robin Hood-achtige praktijken in de eerste film, is er The Four Horsemen nu veel aan gelegen een grote techmogul te ontmaskeren voor het oog van de hele wereld. Maar dat lijkt gemakkelijker gezegd dan gedaan, want er staan nog wat rekeningen open. Eén van die schuldeisers slaagt er samen met voormalig tovenaarsleerling Daniel Radcliffe én de tweelingbroer van Merritt (!) in de illusionisten te ontvoeren naar Macau, het Las Vegas van Azië.

Daar krijgen ze de keuze: of worden vermoord, of hun goocheltrucs inzetten om een bijzondere computerchip te stelen. Atlas neemt het voortouw en stemt, tot lichte onvrede van de overige drie Horsemen, in met het tweede voorstel. Hij heeft vast nog een trick up his sleeve. En dat is precies de crux van Now You See Me 2: steeds weer blijken dubbele bodems een dubbele bodems te hebben of wordt een andere onwaarschijnlijke truc uitgevoerd. Het is simpelweg 'too much'.

Laten we eerlijk zijn: Now You See Me was geen topfilm, maar wél bijzonder vermakelijk. Hoewel een stuk grootser van opzet, slaagt deze sequel erin om veel van het goede uit die eerste film... *poef* te laten verdwijnen. Alles wat juist zo goed werkte in de eerste film is compleet genegeerd bij de sequel, ondanks dat het script opnieuw werd gepend door Ed Solomon.

Waar Now You See Me nog kon rekenen op de goodwill - en WOW-factor - van de kijker, ontbreekt iedere logica en geloofwaardigheid en is bovendien de balans compleet zoek. Step Up-regisseur Jon M. Chu - hij nam het goochelstokje over van Louis Leterrier - vliegt zó vaak uit de bocht, dat je je afvraagt of de stuurinrichting soms defect was. En of Chu de eerste film überhaupt heeft gezien. Nee, The Four Horsemen hadden beter in hun schuilplaats kunnen blijven.