Paper Towns

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Na de gigantische hit The Fault In Our Stars - zowel in geschreven vorm als de gelijknamige romantische dramafilm uit 2014 - was het een kwestie van tijd voordat er opnieuw iets van John Green werd verfilmd. De auteur en vlogger wist met zijn eerste boek, Looking For Alaska uit 2005, meteen een bestseller te schrijven, en dat succes is alleen maar toegenomen. Zo ook met Paper Towns, Greens derde boek uit 2008, dat nu verfilmd is. Echter komt deze lang niet zo netjes uit de verf als The Fault In Our Stars.

Quentin (Nat Wolff), ook wel Q genoemd, is hopeloos verliefd op zijn buurmeisje, Margo Roth Spiegelman (Cara Delevingne). Zij is zijn wonder. Ze wonen al elf jaar tegenover elkaar, en waren toen ze klein waren ook vrienden. Echter is die vriendschap verwaterd, en moet Q van een afstandje naar haar smachten.

Totdat Margo op een nacht op Q’s raam klopt, en zijn hulp vraagt in een nacht vol geheime missies en wraakacties. Q denkt dat deze nacht vol avontuur zijn leven zal veranderen, dat alles tussen hem en Margo nu anders zal zijn... Maar Margo komt de volgende dag niet naar school. En de dag daarop ook niet. En daar begint het verhaal pas echt.

Want het draait echt om Quentin, niet om de romance tussen hem en Margo. Margo is zijn fixatie, het middelpunt van zijn universum, maar de groei die Quentin in het verhaal doormaakt maakt de film. En daarin is Paper Towns een vrij trouwe verfilming van het boek, iets wat fans vast wel zullen kunnen waarderen. De kern van het boek blijft bewaard op het grote doek.

Misschien is het oneerlijk om de vergelijking te maken met The Fault In Our Stars, maar een kijker met enige kennis van John Green zal dit toch doen. Niet eens onbewust, aangezien Paper Towns een grappige verwijzing naar The Fault In Our Stars in een scène heeft weten te stoppen. Het camerawerk, de sfeer en de soundtrack sluiten naadloos aan op die van The Fault In Our Stars, en deze zijn dan ook subliem. Het genre ‘young adult’ lijkt haast letterlijk vertaald in beeld en geluid. Echter laat Paper Towns veel te wensen over.

Met alleen goed camerawerk kom je er niet. De verfilming is allesbehalve perfect. Paper Towns heeft een gewaagde keuze gemaakt door vooral nieuw en jong talent te casten. Misschien hierdoor ook wel onervaren, want er zijn tenenkrommende momenten in de film waardoor je van sommige acteurs het ‘talent’ in twijfel gaat trekken. Hierdoor geef je minder om deze karakters terwijl je bijstond dat ze in het boek toch echt vrij aardig waren.

Daarbij heeft Paper Towns misschien wel wat te veel creatieve vrijheid genomen met betrekking tot Margo. Ze is zachter geworden, wat eigenlijk wel jammer is. Hierdoor krijgen bepaalde karakters in de film niet de afsluiting met haar die ze verdienen. Er is geen grond die onder je voeten vandaan valt in de film, terwijl die toch duidelijk aanwezig was in het boek.

Nee, Paper Towns verbleekt in vergelijking met The Fault In Our Stars. Waar dit eveneens een ‘young adult’ verhaal is, wist de vorige verfilming een breder publiek te bereiken. Paper Towns is een coming-of-age film die het beste zal vallen bij tieners. Niemand zal ontkennen dat de puberteit zwaar is, maar Paper Towns vertaalt zich minder goed naar oudere doelgroepen. Desondanks is het een vermakelijke film met inspirerende beelden, een perfecte soundtrack voor de zomer en een mooie boodschap, die hopelijk menig tiener zal aanspreken.