Parkland

Geplaatst: door Max de Waal

Parkland is de naam van het ziekenhuis in Dallas waar John F. Kennedy op 22 november 1963 een korte tijd vocht voor zijn leven nadat hij, nog geen uur in Dallas, door Lee Harvey Oswald werd neergeschoten. De film begint enkele uren voor de fatale aanslag en loopt door tot drie dagen erna, tot het moment dat zowel JFK als zijn vermeende moordenaar, praktisch gelijktijdig, worden begraven.

In de periode die in Parkland centraal staat, volgen we de levens van diverse personen die deze dag onvrijwillig ‘hoofdrollen’ vertolkten. Van de broer van de schutter, de artsen, de geheime dienst en de FBI tot Zapruder de man die het ‘allemaal’ filmde, Jackie Kennedy en Lee H. Oswald. JFK krijgt in deze film, gelukkig, geen gezicht, maar wordt in de vorm van originele beelden van die dag in beeld gebracht.

In plaats van een film waarin de moord, het zoeken naar de moordenaar, complottheorieën of eventueel andere politiek getinte vraagstukken aan het licht komen, beperkt Parkland zich basaal tot de emotionele impact die deze gebeurtenis op de betrokkenen had. Dat en discussies, heel veel discussies. Tussen de directe beveiliging van JFK en het ziekenhuis, tussen Zapruder en de journalisten die op zijn film azen, tussen de FBI in Dallas onderling en tussen de geheime dienst en praktisch iedereen die ze tegen komen.

Parkland doet erg denken aan het, betere, Bobby (2006) over die andere Kennedy. Robert F. Kennedy die vijf jaar na JFK werd vermoord in het Ambassador Hotel in LA. Overeenkomstig zijn het gebruik van ‘echte’ fragmenten (voornamelijk van de Kennedy’s), een tijdsperiode van net voor en net na de aanslag en de focus op de impact bij onschuldige toeschouwers.

Een andere overeenkomst tussen Parkland en Bobby is de lange ‘bekende’ castlijst. Zo zien we onder andere Billy Bob Thornton, Paul Giamatti, Marcia Gay Harden en Ron Livingston voorbijkomen. Daarnaast is opvallend dat niemand minder dan Tom Hanks de film produceerde en dit is terug te zien doordat zijn zoon Colin Hanks een rol speelt als een van de behandeld artsen. Aan zijn zijde Zac ‘wie-heeft-bedacht-dat-hij-kan-acteren’ Efron als de andere behandeld arts.

Dit alles met het resultaat dat Parkland veel minder indrukt maakt. Er wordt te snel, na de eerste tien minuten al, naar de moord toegewerkt en door de vele discussies en het gebrek aan inhoud of intrige beklijft Parkland niet en komt de film ook niet verder dan de magere middenmoot.