Patatje Oorlog

Geplaatst: door Eke Bosman

Iedereen is in zijn of haar kindertijd wel eens bang geweest voor het verliezen van haar of zijn vader of moeder. Verlatingsangst heet dat, een heel normaal verschijnsel. Patatje Oorlog behandelt dat onderwerp, de film gaat over een vader die naar Afghanistan vertrekt om daar mensen te helpen. Zijn dochter is bang dat hem wat overkomt. De kans daarop is zeer klein, maar dan nog…

Patatje Oorlog weet op een leuke wijze met bovenstaand gegeven om te gaan. De hoofdrolspeelster Kiek (Pippa Allen) heeft namelijk berekend dat de kans dat je vader overlijdt klein is, maar de kans dat je vader overlijdt terwijl je een dode muis hebt is nog kleiner. Al helemaal is de kans bijzonder klein dat je vader overlijdt, terwijl je muis én hond dood zijn. En ja, om toch die zekerheid te hebben, heeft Kiek een dode muis én een dode hond nodig.

Het is een originele wijze om de belevingswereld van een kind in deze situatie te omschrijven. Vooral als je te maken hebt met een kinderfilm. Het jonge publiek zal het begrijpen. Daarom zullen de stop-motion animaties niet te zwaar en gruwelijk overkomen. Het zit namelijk zo: in deze animaties krijgen kinderen te zien hoe je een hond en muis vermoord. Uiteraard met een knipoog, en ook op de juiste manier gemaakt. Controversieel is het dus zeker niet.

De film draait (gelukkig) niet alleen om het vermoorden van een hond en muis. Nee, het gaat ook over de relatie tussen Kiek en haar vader Thomas (Johnny de Mol Jr.). De eerste keer dat we De Mol in een vaderrol zien. De relatie tussen vader en dochter komt sterk over. Johnny, de vrolijke vader, laat duidelijk in zijn rol zien hoe het is om een leuke vader voor een lange tijd te missen. Juist door dat gegeven kun je de angst van Kiek begrijpen, zodra haar vader het vliegtuig pakt.

Desondanks gaan de meeste complimenten naar Rifka Lodeizen, die een ijzersterk optreden geeft in de film. Zonder dat ze nadrukkelijk aanwezig is, laat ze goed de ervaring als moeder en echtgenote in zo’n situatie zien. Veel moeders zullen zich in haar herkennen. Jammer is echter dat Patatje Oorlog je niet op elk moment weet te raken. Er zijn enkele scènes waarvan je denkt dat regisseur Nicole van Kilsdonk meer lef had moeten tonen. Geen schande, Patatje Oorlog is nog steeds een vermakelijke én originele film voor zowel jong als oud geworden.