A Perfect Day

Geplaatst: door Lisa La Feber

A Perfect Day van regisseur Fernando León De Aranoa is gebaseerd op de debuutroman Dejarse Llover van Paula Farias en vertelt het verhaal van een groep hulpverleners die probeert de watervoorzieningen in een Bosnisch oorlogsgebied te redden. Zij moeten orde brengen in de chaos. In één van de waterputten is een lichaam gegooid, waardoor het water vervuild is. De hulpverleners moeten dit lichaam uit de put zien te krijgen.

Mambrú (Benicio del Toro) staat centraal en is verantwoordelijk voor de groep hulpverleners. Hij probeert de vrede en balans in de groep te bewaren. Het is zijn laatste werkweek en ondanks dat hij gek is op zijn werk, overweegt hij toch om terug naar huis te gaan. B (Tim Robbins) is de grappenmaker van de groep. Hij zorgt ervoor dat er, zelfs in de meest uitzichtloze situaties, toch nog gelachen wordt. Hij probeert de moed er in te houden. Tegelijkertijd zit hij in de knoop met zichzelf. Eigenlijk is er niemand die hem mist, waardoor hij het liefst zo veel mogelijk aan het werk is.

Damir is de tolk van de groep en wordt gespeeld door Fedja Stukan. Hij brengt zijn personage tot leven met elegantie en humor. Hij zorgt regelmatig voor wat luchtigheid en grappen in de groep en zondert zich, waar mogelijk, af van tragedie. De twee vrouwen in de groep zijn Katya en Sophie, respectievelijk gespeeld door Olga Kurylenko en Mélanie Thierry.

Katya’s taak is conflict evaluatie en analyses. Het moment dat zij verschijnt zorgt voor spanningen. Zij en Mambru hebben namelijk ooit een affaire gehad. Mambru heeft nu een vriendin waar hij trouw aan wil blijven maar Katya is duidelijk nog niet over hem heen. Ze is serieus, slim en hard in haar werk, maar in de loop van de film leer je toch haar kwetsbare kant kennen.

Sophie is waterzuiveringexpert en nog vrij onervaren in dit werkveld. Zo ziet ze bij voorbeeld voor het eerst een dode, waar ze erg door van slag raakt. Ze is een doorzetter en legt zich niet gauw neer bij een beslissing waar zij het niet mee eens is. Door haar neutrale, ietwat onschuldige uitstraling, is Mélanie Thierry geknipt voor de rol van onervaren maar toch sterke hulpverleenster.

A Perfect Day kent een goede dosis humor. Regisseur Léon De Aranoa laat zien dat een film waarin het thema oorlog voorbij komt, toch humor kan bevatten. "This film uses humor to distance itself: the wittiest comments, comedy at its wildest and grittiest, at its most desperate, often happens in the very midst of tragedy. Because there is no place on Earth where it is more necessary", zegt de Spanjaard zelf. "Humor is inherent in drama, I can’t imagine one without the other. They complement each other, different sides of the same coin."

De film speelt zich af in een berggebied ergens in de Balkan en brengt een maatschappelijk onderwerp ter sprake; de Balkanoorlog. A Perfect Day slaagt erin humor te combineren met een serieus onderwerp, wat de film uniek en uitzonderlijk maakt. Eind september viel het daarom al in de prijzen op Film by the Sea. A Perfect Day won in Vlissingen de Diorapthe Film- en Literatuur Award. "Een film met een grote noodzaak", meende de vakjury.