Phantom Boy

Geplaatst: door Amy Schellius

Leo kan iets bijzonders, hij wordt onzichtbaar door uit zijn eigen lijf te treden en kan daardoor overal naartoe vliegen. Als New York in handen dreigt te vallen van een schurk, probeert hij samen met een agent te zoeken naar de slechterik. Maar Leo moet ervoor zorgen dat hij op tijd weer terug in zijn lichaam is, anders gaat het mis.

Als 11-jarige jongen krijgt Leo (Arne De Cock) een ernstige ziekte en belandt hij in het ziekenhuis. Daar gebeurt iets magisch. Hij kan uit zijn eigen lichaam treden en als geest overal (door)heen vliegen. Politieagent Alex (Geert Van Rampelberg) is gewond geraakt tijdens de achtervolging van ‘de man met het misvormde gezicht’ (Frank Lammers). Dé slechterik in deze film. Hij wil namelijk New York overnemen en is van plan een computervirus te verspreiden dat heel de stad platlegt, tenzij de burgemeester op tijd 1 miljard dollar betaalt.

Leo en Alex liggen in hetzelfde ziekenhuis en raken met elkaar aan de praat. Leo is onder de indruk van de politieagent, die onenigheid heeft met zijn commissaris. Die wil namelijk niet geloven dat Alex weet waar de slechterik zit. Leo biedt aan om te helpen. Wanneer ook nog eens journaliste Mary (Vivienne van den Assem) vastgehouden wordt door de misvormde man, is de nood helemaal hoog. Door zijn onzichtbare gedaante hoopt Leo de superheld uit te kunnen hangen, maar als zijn energie opraakt zou het plan nog wel eens in duigen kunnen vallen.

Wanneer de film net begint denk je dat je je in België waant. De stemmen zijn voor een groot gedeelte van Belgische acteurs. Als blijkt dat Leo in New York woont, is dat even schakelen. Toch zit het verhaal voor een kinderfilm goed in elkaar. Nadeel is wel dat er af en toe stevige zinnen gebruikt worden als "Ik duw die telefoon door je strot" en "Dat onuitstaanbare wicht". Niet echt taal voor kleine kinderen.

De getekende animatiefilm is even wat anders. We zijn inmiddels zo gewend aan alle mooi vormgegeven animaties van Pixar en Disney met de laatste computertechnieken, dat we bij deze film weer even terug in de tijd gaan. Je merkt dat je verwend bent. Zo valt het meteen op dat de synchronisatie van de stemmen met het geluid en de beweging van de mond niet helemaal synchroon loopt en dat zelfs sommige 2D-technieken niet helemaal goed gelukt zijn in de montage.

Voor kinderen is de verhaallijn prima. Ieder kind is blij als de superheld probeert de slechterik te verslaan. Voor de ouders is de kans groot dat de film valt in de categorie ‘je moet ervan houden’. Houd je van getekend, dan is het geen straf om anderhalf uur naar de film te kijken, maar anders gaat het toch snel vervelen.