Pitch Perfect

Geplaatst: door Alette Kreuze

Beca (Anna Kendrick) is een eerstejaars student aan Barden University die graag op zichzelf is en liever luistert naar muziek dan naar haar medemens. Wanneer ze door haar vader wordt gedwongen om zich bij een activiteitengroep binnen de universiteit te voegen, besluit ze auditie te doen voor een a-capellagroep - de Barden Bellas - die haar al eerder op nogal onconventionele wijze hadden gevraagd zich bij hun te voegen.

Na een tijdje bij de Bellas te hebben doorgebracht, kan Beca er niet meer tegen dat ze zich zo vasthouden aan het doen van constant dezelfde oubollige liedjes, saaie choreografie en het dragen van nog vreselijkere mantelpakjes. Als ze hier verandering in wil brengen, zal Beca binnen de groep echter de strijd aan moeten gaan met Aubrey (Anna Camp), de leider van de groep.

Beca wil dat de de Bellas meer moderne muziek gaan opnemen in hun repertoire in de vorm van mash-ups. Dit is in haar opinie de enige manier om een schijn van kans te maken wanneer ze opmoeten tegen hun grote concurrenten: The Treblemakers. Aubrey ziet hier echter niets in en wil vasthouden aan de vaste receptuur van de Bellas en de tradities van haar voorgangers in ere houden.

Met haar ervaring op Broadway en zelfs een nominatie voor een Tony Award op zak, is de keuze om Anna Kendrick de hoofdrol te geven in Pitch Perfect een geweldige zet. Naast het feit dat ze absoluut een talent is om in de gaten te houden op het gebied van acteren - ze heeft niet voor niets ook al een Oscarnominatie op zak voor haar rol in Up in the Air - kan ze namelijk ook nog eens behoorlijk goed zingen.

Dit talent komt duidelijk naar voren in Pitch Perfect, haar optreden komt zeer geloofwaardig over. Dit is ongetwijfeld mede te danken aan het feit dat Kendrick als eis had gesteld vooraf aan het maken van de film alles live te mogen zingen om het geheel een zekere vorm van authenticiteit te geven. Ze brengt hiermee een flinke bak talent naar het witte doek en vestigt zichzelf als een echte ‘leading lady’ binnen de filmwereld.

Naast Anna Kendrick, wordt de film verder zonder twijfel gedragen door onder andere Rebel Wilson en Elizabeth Banks. Hoewel ze officieel allebei een bijrol vervullen binnen het verhaal, zijn zij de twee die vooral op het gebied van komedie de grootste indruk maken. De rest van de cast is echter ook op zeer slimme en zorgvuldige wijze bij elkaar gezocht. Elk karakter, hoe klein hun rol soms ook is, voegt iets belangrijks toe aan het geheel.

Pitch Perfect wordt geregeld vergeleken met Glee, maar eigenlijk doe je de film daar mee tekort. Het niveau ligt in Pitch Perfect toch net een stukje hoger en het is vooral ook een stuk inventiever wat betreft de muziek. Daarbij is het ook de heerlijke humor die deze film meer dan de moeite waard maakt en het grote publiek zal bekoren.