Pitch Perfect 2

Geplaatst: door Sonny Kempkes

Drie jaar geleden was Pitch Perfect een verrassend groot succes. Ook scoorde leading lady Anna Kendrick (End of Watch, 50/50) een bescheiden hitje met Cups. Volgens de aloude Hollywood wetten kon een vervolg daarom niet uitblijven. Vrijwel iedereen mag opnieuw opdraven, al is er bijvoorbeeld in de vorm van Hailee Steinfeld (Begin Again, 3 Days To Kill) ook wat nieuw bloed aanwezig.

De Barden Bella’s zijn drie jaar op rij nationaal kampioen geworden en de dames zitten allemaal in hun laatste jaar op de universiteit. Tijdens een optreden voor president Obama scheurt Fat Amy (Rebel Wilson) uit haar broek, de Bella’s staan voor schut en worden zelfs geschorst voor het nationaal kampioenschap.

De enige manier waarop ze toch hun titel mogen verdedigen is het wereldkampioenschap winnen. Dit is nog nooit door een Amerikaans team gedaan en de Bella’s komen er ook achter dat ze hun onderlinge harmonie verloren zijn. Ze staan dus voor een grote uitdaging. Ondertussen probeert Beca (Anna Kendrick) ook verder te kijken dan de Bella’s en werkt ze aan haar toekomst bij een platenlabel.

Het plot is meteen één van de zwakke punten van de film, er wordt overduidelijk naar de climax op het wereldkampioenschap gewerkt en tussendoor kabbelt het verhaal wat voort. De film probeert zó geforceerd de sterke elementen uit het eerste deel te herhalen dat hij zichzelf voorbij schiet. Rebel Wilson moet te veel voor hilariteit zorgen, de liedjes voelen allemaal net iets minder aan en de persoonlijke issues van de Bella’s zijn helemaal niet erg interessant. Het mag de makers aangerekend worden dat de film uiteindelijk meer van hetzelfde is, nergens wordt geprobeerd ook maar enige vooruitgang of diepgang te creëren. Vaak hoeft dit ook niet, maar in dit geval stoort het wel.

De film is uiteindelijk geen mislukking. Dit komt door de acteurs die het publiek toch regelmatig laten lachen en de acapella mashups, die ondanks dat ze wat minder zijn dan in het eerste deel nog genoeg vermaken. Daarnaast is de finale een duidelijk hoogtepunt. De intrede van de Duitse wereldkampioen ‘Das Sound Machine’ is één van de sterkste punten van de film. Naast dat hun optredens geweldig zijn, stelen ook Birgitte Hjort Sørensen en Flula Borg de show met hilarische accenten.

Het komt uiteindelijk ook neer op de wisselwerking tussen de individuele talenten, iedereen brengt iets anders naar de tafel. Zoals eerder gezegd is Rebel Wilson verantwoordelijk voor de komische noot, daarnaast komt haar samenspel met Adam Devine goed uit de verf. Er zijn natuurlijk ook de stem van Anna Kendrick en de grappige jurycommentaren van Elizabeth Banks - die met deze sequel haar regiedebuut maakt - en John Michael Higgins. Dat werkt allemaal wel. Het is daarom jammer dat het eindresultaat tekortschiet.

Pitch Perfect 2 haalt het op geen enkel vlak bij zijn voorganger. Desalniettemin zorgen de acteurs, de humor en natuurlijk de muziek voor een redelijk vermakelijke bioscoopervaring. Voor het derde deel zullen de makers echt wel wat veranderingen door moeten voeren, anders zal deze franchise als een nachtkaars uitgaan.