Pride and Prejudice and Zombies

Geplaatst: door Isabeau van Halm

Neem de Jane Austen klassieker met Mr. Darcy en Elizabeth Bennet, voeg daar een zombie-apocalyps aan toe, en je krijgt Pride and Prejudice and Zombies.

Elizabeth Bennet (Cinderella's Lily James) is getransformeerd tot een meedogenloze krijger, getraind in de oosterse vechtsporten, en Mr. Darcy (Sam Riley) is een kolonel in het Engelse leger die er zijn hand niet voor omdraait om een paar zombies te onthoofden. Engeland is in oorlog met zijn ondode bewoners, die besmet zijn met een virus dat dankzij de onstilbare handel en hebzucht Engeland is binnengekomen.

Bennet en Darcy kunnen elkaar niet uitstaan, door de trots en vooroordelen die het karakter van de laatste sieren, maar ze zullen hun krachten moeten bundelen als de apocalyps tot een hoogtepunt komt, en alles op het spel staat.

Pride and Prejudice and Zombies komt moeizaam op gang, met een ongemakkelijke slow-motion aan het begin van de film, waar de zussen Bennet hun vechtkunsten laten zien op een bal overspoeld met zombies. De toon wordt meteen gezet; we kijken hier naar een bijna satirische versie van Jane Austen. Bijna, want er zitten echter weinig vermakelijke momenten in.

Veruit het grappigst is het personage Mr. Collins van Matt Smith, een onhandige en lompe dominee die zich hoopt te verloven met Bennet. Ook actrice Lena Headey is vermakelijk als Engelands meest bekende vrouwelijke strijder Lady Catherine de Bourgh, compleet met ooglapje.

De mooie decors en de vermakelijke acteurs zijn echter niet genoeg om de onverdeelde aandacht van de kijker vast te houden. Ongemakkelijk zijn de momenten waarop getracht wordt de mannelijke kijker geboeid te houden door een kijkje onder de rokken van de zusters Bennet, of door een korset dat 'per ongeluk' losgesneden wordt.

Pride and Prejudice and Zombies is zeker niet voor de Austin-fanatiekeling, maar voor iedereen die een kostuumdrama wil zien waar de preutsheid en theekransjes af en toe verstoord worden door een lijk dat net is opgestaan uit zijn graf, is deze film zeker vermakelijk. De film kent spannende momenten, met af en toe een goede grap en neemt zichzelf vooral niet te serieus.