Project T

De regisseur van onder meer The Incredibles, Ratatouille en Mission: Impossible - Ghost Protocol liet de kans liggen om Star Wars: Episode VII - The Force Awakens te regisseren. Brad Bird gaf namelijk voor zijn tweede live-action film - de eerste was de vierde onmogelijke missie - de voorkeur aan Tomorrowland. Een naar de gelijknamige ruimtevaartthemagebieden in vijf attractieparken van Disney vernoemd sci-fi spektakel. In Nederland en Belgie wordt de film overigens uitgebracht als Project T, om eventuele verwarring met dancefestival Tomorrowland in het Belgische Boom te voorkomen.

Project T is simpel gezegd een ode aan de dromer. Waar de wereld door hedendaagse technologie zoals het internet een stuk kleiner is geworden en daardoor oorlogen, rampen en andere ellende het nieuws domineren, is ook het optimisme verdwenen. Althans, in de ogen van regisseur Bird en scenarist Damon Lindelof (Lost, Prometheus, World War Z). De wereld is stukken pessimistischer dan pakweg vijftig jaar geleden, toen nog overwegend positief over de (nabije) toekomst werd nagedacht.

Het verhaal draait om de nukkige uitvinder Frank Walker (George Clooney) en de überpositieve tiener Casey Newton (The Longest Ride's Britt Robertson). Zij komen met elkaar in contact wanneer Casey na een nachtje gevangenis vanwege sabotage op NASA-lanceerbasis Cape Canaveral ineens een mysterieus speldje tussen haar spullen vindt. Zodra ze het ding aanraakt, komt de dochter van een NASA-technicus in een heel andere dimensie terecht: Tomorrowland.

Walker maakte als kind al kennis met Tomorrowland nadat hij zich op de Wereldtentoonstelling van 1964 in New York met een jetpack meldt bij de norse uitvinder David Nix (Hugh Laurie). Deze ziet maar niks in de uitvinding van de jonge knul (gespeeld door Thomas Robinson), maar talentscout Athena (Raffey Cassidy uit Dark Shadows en Snow White and the Huntsman), besluit de knul te recruteren voor Tomorrowland. Een plek in een andere dimensie waar de grootste denkers bij elkaar komen om samen te werken aan een betere toekomst.

Anno nu blijkt de wereld echter niet meer te redden, een ware catastrofe die het aardse bestaan zal vernietigen staat voor de deur. De als kind nog positieve Walker is in het heden een sarcastische en paranoïde kluizenaar, die aanvankelijk niks van Casey moet hebben. Wanneer hij ontdekt dat de stoere tiener mogelijk beschikt over de gave om de toekomst te veranderen, besluit hij samen met haar een poging te doen de wereld te redden.

Project T is overduidelijk gemaakt door een stel nostalgisten. Meer dan eens doet de film denken aan avonturenfilms uit de jaren tachtig, zoals The Goonies en Back to the Future. Films uit de tijd waarin regisseur Bird en scenarist Lindelof opgroeiden. Veel (sarcastische) humor in een spannend avontuur dat zowel jongeren als ouderen zal kunnen boeien.

De moraal ligt er wel wat dik bovenop en Project T laat links en rechts zeker steekjes vallen, zeker naar het einde van het ruim twee uur durende sci-fi spektakel toe. Tegelijkertijd is het een film die duidelijk met veel liefde en vakmanschap is gemaakt en door de positieve boodschap ook nog eens inspirerend werkt. Een betere wereld begint nog altijd bij jezelf, soms heb je wel even een zetje in de juiste richting nodig.