Ramon en het Paard van Sinterklaas

Geplaatst: door Amy Schellius

Wanneer Sinterklaas zijn reis vanuit Spanje begint naar België voor Pakjesavond, lijkt alles gesmeerd te lopen. Totdat bij aankomst blijkt dat zijn schimmel en de bijbehorende paardenverzorger verdwenen zijn. Met man en macht wordt er gezocht naar het paard en Ramon, maar ze blijken onvindbaar.

Sinterklaas (Jan Decleir) maakt zich klaar voor de jaarlijkse reis naar België. Hij gaat natuurlijk met de stoomboot, maar zijn paard Slechtweervandaag - bij ons ook wel bekend als Americo - is bang voor de boot en gaat te voet samen met Ramon (Pieter Embrechts), de paardenverzorger die gek is op liedjes zingen. Samen lopen ze door Europa en komen tijdens de reis Tikkelotje (Evelien Bosmans) tegen. Zij heeft een Belgisch theater, maar de shows verkopen zo slecht dat ze dreigt failliet te gaan samen met haar vriend Max (Matteo Simoni).

En dus is Tikkelotje in Europa op zoek gegaan naar nieuw talent. Na haar ontmoeting met de zingende Spanjaard is ze ervan overtuigd dat hij degene is die haar theater moet redden. Er is alleen een probleem, hij wil niet elke avond in het theater staan en liedjes zingen. Tikkelotje verzint een plan en ontvoert Ramon en Slechtweervandaag.

Sinterklaas is wanhopig, hoe moet hij nu cadeautjes bezorgen zonder paard? Verschillende hulpjes verzinnen een plan. Zwarte Piet gaat op zoek, de twee kapiteins van zijn stoomboot ook en zelfs Sinterklaas’ huishoudster Conchita. Ze lopen allemaal in Tikkelotjes val, de goedheiligman zelf ook. Misschien komt er geen pakjesavond dit jaar...

De eerste Belgische Sinterklaasfilm, geregisseerd door veteraan Stijn Coninx (Hector, Daens, Koko Flanel, Marina)  is geen groot succes. De personages zijn een beetje een bij elkaar geraapt zooitje. Behalve Sinterklaas en Zwarte Piet - die in België vegen op zijn gezicht heeft, in plaats van compleet zwart - spelen er onder meer nog een Spaanse huishoudster, een professor en een zingende Spaanse paardenverzorger verkleed als toreador mee. Dan als klap op de vuurpijl is er Tikkelotje. Letterlijk getikt, want ze gilt zich door de hele film heen en daar ben je vrij snel klaar mee.

Het verhaal van de verdwijning van Ramon en Slechtweervandaag had ook makkelijk in een uur tot hooguit vijf kwartier gekund, in plaats van de bijna twee uur die de film nu duurt. Doordat er geen nieuwe ontwikkelingen in het verhaal komen wordt het langdradig. En uiteindelijk weet je toch wel hoe het afloopt.

Er draaien dit najaar twee Sinterklaasfilms in de bioscoop. Wie benieuwd is naar de Belgische versie van de goedheiligman en zijn avonturen moeten voor Ramon en het Paard van Sinterklaas gaan. Maar stel je een iets compacter en samenhangender verhaal op prijs, met beter op elkaar ingespeelde acteurs, dan ligt De Club van Sinterklaas & De Verdwenen Schoentjes wat meer voor de hand.