Ratchet en Clank

Geplaatst: door Daan Snouck Hur...

Hollywood en computerspellen, het lijkt maar niet te willen lukken om die twee succesvol te combineren. Na ruim twintig jaar aan spelverfilmingen is het aantal solide adaptaties nog immer op één hand te tellen. Helaas zal ook de (bij de liefhebber) langverwachte verfilming van één van de meest succesvolle Playstation series Ratchet & Clank - begin deze eeuw gelanceerd voor de PS2 en na een aantal delen voor de PS3 nu toe aan een reboot op de PS4 - daar weinig verandering in brengen. En dat terwijl de serie met zijn originele verhaal, vermakelijke script en unieke spelwereld nu juist een inkoppertje leek voor een waardige verfilming.

Keurig op tijd net voor de PS4-reboot van de franchise uitgebracht vertelt Ratchet en Clank het oorsprongverhaal van het illustere duo, zoals dat verteld werd in het eerste deel. Ratchet is een jonge Lombax, een soort katachtig vossenwezen, en naar verluidt de laatste van zijn soort. Hij verdoet zijn dagen als monteur in de garage van zijn pleegvader op de planeet Veldin en dagdroomt ondertussen over een plekje bij de Galactic Rangers, een intergalactisch A-Team onder leiding van de zelfingenomen Captain Qwark.

Wanneer de Rangers auditie houden op Veldin staat Ratchet natuurlijk vooraan, maar hij wordt echter door Qwark afgewezen. Teleurgesteld keert hij terug naar huis maar diezelfde nacht stort er een klein robotje neer met de boodschap dat Veldin het volgende doelwit is van het foute Blarg volk. Ratchet ziet zijn kans schoon om met dit nieuws een wit voetje te halen bij zijn geliefde Galactic Rangers. En tegelijkertijd misschien zijn thuisplaneet van een zekere ondergang te redden.

Het blijkt echter dat Qwark en de zijnen een stel grotendeels incapabele blaaskaken is en uiteindelijk zijn het Ratchet en Clank zelf die de invasie weten af te weren. Qwark kan nu niet anders dan het heldenduo in te lijven in zijn corps. Als volleerde Galactic Rangers is het nu aan Ratchet en Clank om de valse Blarg en hun grote leider Chairman Drek te stoppen voordat deze hun planeetvernietigende plannen kunnen realiseren.

Naast de, voor het genre, zo baanbrekende en verslavende gameplay, was de grote kracht achter de Ratchet & Clank=serie het verhaal, wat bol stond van dubbelzinnige humor en originele personages. Met subtitels als Up your Arsenal en Size Matters vertoonden de spellen een aangenaam ondeugende kant en de makers hadden bij wijze van spreke maar de vermakelijke cutscenes achter elkaar hoeven te monteren om aan de al jaren oude filmwens van de fans te voldoen.

De franchise heeft dus alles in huis voor een vermakelijk ruimteavontuur voor alle leeftijden. Of dat zich vertaald heeft naar een geslaagde filmadaptatie is helaas lastig te beoordelen. De distributeur in kwestie vond het namelijk nodig om ons de Nederlandstalige versie voor te schotelen. Nu is het niet noodzakelijk zo dat elke vertaling per definitie minder is dan het origineel, maar het heeft zeker nog nooit enige meerwaarde gehad.

Nederlandse vertalingen zijn namelijk vaker wel dan niet simpelweg ondermaats, op het knullige af. Door te letterlijke vertalingen en gemakzuchtige BN-er voicecasting zuigen ze vaak de humor en karakter uit het originele verhaal. Als in dit geval dan vervolgens verzuimd wordt om de leuk gevonden Engelse namen te vervangen met toepasselijke Nederlandse varianten en ook niet geprobeerd wordt om de taalspecifieke Ratchet en Clank humor te vertalen (het überwapen "The De-planetizer" heet hier simpelweg "De planeetvernietiger"...) is het vrijwel onmogelijk het eindproduct op juiste waarde te schatten.

Wat overblijft is een overduidelijk op kinderen geënt, flitsend CGI 3D avontuur. Spelfans zullen de verschillende werelden herkennen maar als thuiskomen voelt het nauwelijks. Regisseur Kevin Munroe (TMNT, 2007) raast in moordend tempo door het verhaal heen, waardoor er voor de kijker nauwelijks tijd is om onder de indruk te zijn van de kleurrijke diversiteit van het R&C universum; iets waar het spel door middel van het uitgekiende leveldesign en puzzelelement wel voor zorgde. Ook had iets meer aandacht voor de spitsvondige tech en hardware de binding met het bronmateriaal kunnen versterken. Een essentieel onderdeel van het spel, in de film helaas slechts terloops ingezet wanneer het script erom vraagt

Het is dus zeker niet zo dat alle minpunten te wijten zijn aan de halfbakken vertaling, maar hierdoor vallen deze wel extra op. Desondanks valt er voor de fans met de Engelstalige versie zeer waarschijnlijk genoeg lol te beleven om de oneffenheden voor lief te nemen (de oorspronkelijke stemacteurs van de game zijn vrijwel allemaal van de partij en de cast is voor de film aangevuld met onder meer John Goodman, Paul Giamatti en Sylvester Stallone). Maar aangezien distributeurs veel animatiefilms blijkbaar zien als uitsluitend vermaak voor kinderen, is helaas alleen de Nederlands gedubte versie te zien in onze bioscopen.

Ratchet en Clank is dus zeker geen mislukt gedrocht als bijvoorbeeld Super Mario Brothers, maar weet ook net niet genoeg de sfeer van het spel te benaderen om als geslaagde adaptatie bijgeschreven te kunnen worden. De game heeft ondertussen al meer dan tien delen, dus mogelijkheden genoeg om de formule bij te schaven voor eventuele vervolgen.