Remember

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Drama's over concentratiekampoverlevenden kennen we allemaal. Wanneer deze echter gepaard gaat met een missie voor wraak en dementie, komt er een element van vernieuwing in het spel. Het drama van Atom Egoyan brengt niet alleen een kijk in joodse overlevenden, maar ook in de wereld van het leven van een bejaarde die kampt met dementie. Zelfs de kleinste dingen worden een hele worsteling, laat staan als je het hele land doorkruist voor een missie.

Zev Guttman (Christopher Plummer) heeft dementie. Hij vergeet constant dat zijn vrouw twee weken geleden is overleden. Zijn vriend, Max (Martin Landau), helpt hem herinneren door een brief die hij aan Zev heeft geschreven. Hierin beschrijft hij ook hoe ze samen als joodse gevangenen in Auschwitz hebben gezeten, en de enige twee overlevenden van hun celblok zijn. Ook herinnert hij Zev eraan dat hij heeft gezworen de nazicommandant die hun families heeft gedood te vinden en te vermoorden. Hij zou onder de schuilnaam Rudy Kurlander in Amerika wonen. Gewapend met deze brief en een pistool ontsnapt Zev uit zijn bejaardentehuis om een lijstje van Rudy Kurlanders af te gaan.

Hiermee is een simpel concept gestart. Het simpele concept heeft een simpele executie. Remember doet niet aan omslachtige verhaaltelling, beeldspraak of metaforen. Alles is recht voor z'n raap en functioneel. En dit werkt. Zev is een oude man en heeft geen zin in allemaal poespas. Daar is hij veel te levensmoe voor. De film sluit daar naadloos op aan, wat Remember zijn eenvoudige maar effectieve executie geeft.

Vanwege de laagdrempeligheid heeft de film wel last van weinig uitgediepte karakters. Zev maakt een soort roadtrip, waarbij alle bijrollen weinig tijd krijgen. De enige met een beetje diepgang is Zev en dat is vooral door zijn dementie. Hij moet er elke keer aan worden herinnerd dat zijn vrouw is overleden en elke keer is weer te zien wat een pijn dat doet door het uitmuntende acteerwerk van Plummer. Hoe intensiever zijn reis wordt, hoe verwarder hij wordt en hoe meer hij zich aan die ene brief moet vastklampen.

Remember is een laagdrempelige film met een simpel concept. Maar door het aspect van de dementie en een briljante plottwist is deze toch vernieuwend en boeiend. Zo bewijst regisseur Egoyan (Exotica, The Sweet Hereafter, Where the Truth Lies) opnieuw dat je geen ingewikkeld verhaal hoeft te hebben; je moet het gewoon goed kunnen vertellen.