Rendez-Vous

Na het succes van de uiterst vermakelijke romkom Soof combineert regisseur Antoinette Beumer met Rendez-Vous haar twee films ervoor. Want de verfilming van het gelijknamige boek van Esther Verhoef uit 2006 heeft namelijk elementen van zowel De Gelukkige Huisvrouw als Beumers remake van het Belgische Loft.

Rendez-Vous draait om de knappe dertige Simone (de eerste grote hoofdrol voor musicalster Loes Haverkort) die samen met haar toegewijde echtgenoot Eric (Mark van Eeuwen) en twee voorbeeldkinderen naar een schilderachtig Frans dorpje emigreert. Na de dood van haar vervreemde moeder heeft Simone namelijk een oud en vervallen landhuis geërfd. Een prachtige aanleiding om hun leventje in Nederland achter te laten en het optrekje te renoveren en er een chambre d’hôtes van te maken. Ook hun relatie kan overigens wel een opknapbeurt gebruiken, in Nederland had Eric toch vooral oog voor zijn werk.

Wie dat allemaal bekend vindt klinken, is ook vast groot fan van het AVROTROS-programma Ik Vertrek. Het eerste deel van de film doet ook zeker regelmatig denken aan het televisieprogramma waarin Nederlanders hun geluk beproeven in het buitenland. Met deels dezelfde rampspoed trouwens, het huis blijkt natuurlijk in veel slechtere staat dan gedacht. Zo kan het gezin niet eens douchen vanwege het ontbreken van behoorlijk leidingwerk en blijken de meeste steunbalken van het huis kasverrot.

Gelukkig is daar Peter (Peter Paul Muller), een landgenoot die al jaren in het Franse plaatsje woont en werkt als aannemer en Eric en Simone wel op weg kan helpen. Het kluswerk is veel te veel voor Eric, dus trommelt Peter wat extra handjes op. Waaronder hottie Michel (Pierre Boulanger), wiens introductie in de film zó in een reclamespot van Coca Cola Light had gekund. Veel meer diepgang krijgt zijn personage ook niet trouwens. Simone, de afgelopen jaren door Eric minstens net zo verwaarloosd als het landhuis door haar moeder, valt natuurlijk als een blok voor de charmes van de aantrekkelijke Michel en ze beginnen een romance. Met uiteindelijk grote gevolgen.

Rendez-Vous wordt door de makers gecategoriseerd als thriller, maar dat is wel een beetje te veel eer. De film heeft absoluut zijn pluspunten, onder meer een bijzonder geloofwaardige Haverkort en de heerlijk schmierende Muller, maar echt heel spannend wordt het nooit. Zelfs niet tijdens de climax van de film, die je als kijker toch vooral vertwijfeld achterlaat.