Restless

Geplaatst: door Danny van Schooten

Om zijn vrije tijd door te komen, loopt hij onder andere verschillende begrafenissen af. Daarnaast tekent hij zijn eigen lichaam liggend op de snelweg en praat hij uitsluitend met zijn denkbeeldige vriend Hiroshi, een 'voormalig' Japanse kamikazepiloot. Ja, je kunt wel zeggen dat hoofdpersoon Enoch een behoorlijke obsessie heeft met de dood. Toch is Gus van Sants Restless een vrij optimistische film.

Op een van zijn begrafenisbezoeken ontmoet Enoch, gespeeld door Henry Hopper (zoon van Dennis Hopper) Annabel, gespeeld door Mia Wasikowska (Alice in Wonderland). Zij ziet Enochs vreemde trekken niet meteen als obstakel, waardoor de twee aan de praat raken. Al snel blijkt dat ze bij elkaar passen als zalm en rode wijn. Zij is minstens net zo vreemd als hij en op die manier ontstaan al snel gesprekken die beginnen met “seen any good funerals lately?” Vanaf dan is een liefdesrelatie tussen de twee onafwendbaar.

Door de voorzichtige toenadering van Annabel kruipt de depressieve Enoch langzaam uit zijn schulp. Zijn obsessie met de dood lijkt al snel zo raar niet meer als hij vertelt over een auto-ongeluk waarbij zijn ouders zijn overleden en waarbij hijzelf volgens eigen zeggen ook een paar minuten dood was en in een diepe coma belandde. Tijdens zijn coma werden zijn ouders begraven, waardoor hij nooit echt afscheid heeft kunnen nemen van zijn ouders. Maar het kan nog erger. Want al snel komt Enoch erachter dat Annabel, zijn nieuwe liefde, terminaal ziek is en snel zal sterven. Ja, dat kon er ook nog wel bij.

Toch is Restless geen dramatisch verhaal van begin tot eind. Het gaat juist om het terugvinden van de zin in het leven, op jonge leeftijd. De film heeft ook bijna alles in zich om een echte cultklassieker te worden onder indie-jongeren. De aparte kapsels en kekke kleding van jonge acteurs Henry Hopper en Mia Wasikowska dragen daar het meest aan bij. En vergeet bovendien niet de uiterst ongebruikelijke liefdesrelatie.

Maar door al deze eigenschappen valt het des te erger op dat er goede muziek ontbreekt. Met dit sterke script had Van Sant met elke indiepop band kunnen samenwerken. Zoals dat grandioos uitpakte bij de film Submarine, waarvoor Alex Turner van de Arctic Monkeys de muziek schreef. Aan de andere kant is dat misschien ook niet de stijl van Gus van Sant. Hij liet de muziek over aan Danny Elfman, met wie hij ook al samenwerkte aan Milk en Good Will Hunting. Daarmee blijft Restless een lief en integer liefdesdrama.