Ricki and the Flash

Jonathan Demme heeft niet alleen enkele prachtige speelfilms op zijn cv, bijvoorbeeld The Silence of the Lambs, Philadelphia en Rachel Getting Married, de Amerikaanse regisseur maakte ook enkele indrukwekkende muziekdocumentaires over bijvoorbeeld Neil Young en Talking Heads en videoclips voor onder meer Bruce Springsteen en New Order. In zijn nieuwste werkstuk komen die twee voorliefdes samen.

Ricki and the Flash is namelijk een muzikaal drama over zangeres Ricki Rendazzo (Meryl Streep), die eigenlijk Linda Brummel heet. Ricki reisde in een ver verleden door het hele land om op te treden, verwaarloosde daarmee haar gezin en liet hen uiteindelijk in de steek. Ver voorbij wat ooit een hoogtepunt geweest zal zijn, leidt ze nu de huisband van een rokerige bar ergens in een voorstadje van Los Angeles, heeft ze een soort van relatie met Greg (Rick Springfield), de sologitarist van haar begeleidingsband The Flash en verdient Ricki de kost als caissière in een supermarkt.

Dan belt ex Pete (Kevin Kline) dat dochter Julie (Streeps echte dochter Mamie Gummer) helemaal de weg kwijt is nadat diens echtgenoot de benen heeft genomen. Ricki schraapt haar laatste centen bij elkaar en reist hals over kop naar Indianapolis om de van haar vervreemde Julie bij te staan. Wanneer tijdens een etentje ook de frustraties van zoons Josh (Sebastian Stan) en Adam (Nick Westrate) naar boven komen, is het familiedrama compleet.

En daarmee hebben we direct de crux van Ricki and the Flash te pakken. De toch wat onevenwichtige film biedt weinig verrassends, het scenario van Diablo Cody (Juno) is behoorlijk voorspelbaar zelfs. Laten wij ook maar voorspelbaar zijn dan: door Meryl Streep stijgt dit muzikale familiedrama boven de grijze middelmaat uit. Zij maakt van Ricki niet alleen een geloofwaardig en menselijk personage, ze overtuigt ook op muzikaal vlak.

Nu zagen we Streep in de filmhistorie natuurlijk al vaker zingen - in deze film klinkt ze als een kruising tussen bijvoorbeeld Melissa Etheridge en Bonnie Riatt - maar ook qua gitaarspel en podiumpresentatie zet de alweer 66-jarige Queen of the Oscars een zeer geloofwaardige prestatie neer. Mede dankzij Demme's zeer goede vriend Neil Young trouwens, hij gaf Streep de nodige gitaarlessen ter voorbereiding op deze film.

Een film waarin Gummer niet veel onderdoet voor haar moeder in deze derde samenwerking tussen de twee op het witte doek. De opgekropte woede en frustratie van Julie richting Ricki doen zó levensecht aan, dat je haast zou gaan vermoeden dat er werkelijk iets speelt tussen Streep en haar dochter. Het is ergens jammer dat de twee niet meer screen time hebben samen. Net als dat ook een pittige confrontatie tussen Ricki en Maureen (Audra McDonald), de nieuwe vrouw van Pete, eigenlijk te vroeg afgekapt wordt. Het begon net interessant te worden.

Demme is niet onbekend met familiedrama natuurlijk, kijk bijvoorbeeld naar het al eerder aangehaalde Rachel Getting Married met Anne Hathaway. Ten opzichte van die film houdt de regisseur het dit keer erg luchtig. Misschien wel te luchtig zelfs, vrijwel alle pijnlijke momenten worden snel weggelachen. Het mierzoete Hollywood-einde doet het eindoordeel bovendien ook al niet veel goeds.