Risen

Geplaatst: door Ellen van den Braak

Risen vertelt het alombekende Bijbelverhaal van de wederopstanding van Jezus Christus. Ditmaal door de ogen van Clavius (Joseph Fiennes), een Romeinse militaire tribuut. Als een aanbidder van Mars gelooft hij natuurlijk niet in de man uit Nazareth en moet hij nog overtuigd worden van het wonder der Jezus Christus.

De film van Kevin Reynolds is in principe niks nieuws. Bijbelverhalen zijn al jarenlang prima voer voor films die een ietwat episch gevoel moeten geven. De invalshoek van Reynolds moet de film uniek maken: het verhaal door de ogen van een ongelovige. Maar dit effect wordt halverwege de film een beetje teniet gedaan.

De eerste helft is Clavius een doortastend militair. Wanneer het lichaam van Christus zoek raakt, gaat hij als een detective te werk en dat is interessant. Ook al weet de kijker hoe het verhaal gaat en wat er waarschijnlijk echt speelt, de film laat het in het begin voelen als een mysterie dat Clavius samen met zijn partner Lucius (Tom Felton) moet oplossen. Als een soort detectiveduo, alleen dan in de Romeinse tijd.

Dan komt de aap uit de mouw, en ziet Clavius natuurlijk iets wat hij niet kan verklaren. Dit is het duidelijke keerpunt in de film. In plaats van dat Clavius het in twijfel trekt, is hij na de eerste verbijstering niet minder dan een verwarde gelovige. En dat voelt veel te makkelijk. Clavius voelt niet meer als hetzelfde personage als in de eerste helft van de film en dat is jammer. Want de Clavius uit de eerste helft is namelijk veel interessanter dan de bekeerde Clavius.

Het team achter Risen heeft wel erg veel moeite gestopt in hun production design. De sets, locaties, kostuums en props zijn prachtig en weten een complete wereld te scheppen. Het verhaal valt echter behoorlijk tegen. Het is nogal voorspelbaar en de elementen die voor spanning moeten zorgen worden veel te gemakkelijk opgelost. Hierdoor krijgt de film een voorspelbare pas die nergens verbaast of écht intrigeert.

Door het simpele verhaal, dat juist meer zou mogen uitdagen, krijgt de film een 'straight to DVD' vibet. Het is een film die je op zondagmiddag op televisie tijdens het zappen zou kunnen tegenkomen, niet één waarvoor je speciaal naar de bioscoop gaat.