Rundskop

De Vlaamse cinema zit de laatste jaren behoorlijk in de lift. De ene na de andere film trekt volle zalen, maar helaas krijgen we in Nederland nauwelijks de kans om het werk van onze zuiderburen in de bioscoop te bewonderen. Zonde, want films als De Zaak Alzheimer, De Helaasheid der Dingen en Loft zijn zeer zeker de moeite waard. Het laatste wapenfeit van de Belgen is zelfs van een nóg hoger niveau. Rundskop is dan ook – volledig terecht – genomineerd voor beste niet-Engelstalige film bij de aankomende Oscars. Een must-see.

Matthias Schoenaerts speelt Jacky Vanmarsenille, een breedgeschouderde veehouder uit Sint-Truiden. Om zijn koeien sneller vet te mesten dient hij de dieren zo nu een dan wat verboden middelen toe. Via een corrupte veearts komt Jacky in contact met De Kuyper, een vleeshandelaar die door de politie wordt gezocht voor de moord op een federaal agent. Zo komt ook Jacky op het verdachtenlijstje van de politie terecht.

Laat je door deze synopsis niet misleiden, Rundskop is zeker geen standaard misdaadfilm. De plot over de hormonenmaffia is van ondergeschikt belang, de film focust zich op het leven van Jacky en de traumatische ervaringen uit zijn jeugd. Het is een bijzondere karakterstudie over een man voor wie het onmogelijk is geworden nog normaal met mensen (met name vrouwen) om te kunnen gaan.

In bijrolletjes vallen Jeroen Perceval en onze eigen Frank Lammers op, maar het is Matthias Schoenaerts die Rundskop naar een hoger niveau tilt. Voor zijn rol kwam hij een slordige 27 kilo aan en leerde hij zichzelf een Limburgs accent. Zijn onderkoelde, haast geschifte karakter wordt perfect vertolkt. De woede in Jackys ogen is bijna voelbaar en de manier waarop zijn imposante lijf in beeld wordt gebracht is memorabel. Zeker in de bloederige slotscène komt dit tot uiting.

Schoenaerts’ prestatie wordt ondersteund door de sterke soundtrack, de lange shots van de verlaten omgeving en het opvallende camerawerk. Eens in de zoveel tijd zien we hoe Jacky zich op zijn badkamer steroïden toedient. De montage op die momenten is fantastisch. Wazige langeafstandsshots worden afgewisseld met extreme close-ups van Jackys hoofd en lichaam. Halverwege de film haalt regisseur Michael R. Roskam datzelfde geintje uit in een volle discotheek. Ook dan werkt het camerawerk verbluffend.

Rundskop is echter zeker niet voor iedereen weggelegd. Het tempo ligt laag, de omgevingen zijn kleurloos en echte actie ontbreekt. Bovendien kent de film een aantal zeer ongemakkelijke momenten, die het best op een lege maag bekeken kunnen worden. Wie Rundskop echter de kans geeft, zal een van de beste films van vorig jaar ontdekken. Een intense, aangrijpende karakterstudie die nog dagen door je hoofd spookt.