Sabotage

Wanneer de leden van een special task force van de Drug Enforcement Administration (DEA) één voor één op vaak gruwelijke wijze worden afgeslacht, weet teamleider John 'Breacher' Wharton zich in eerste instantie geen raad. Al helemaal niet wanneer het erop lijkt dat iemand uit zijn eigen team achter de slachtpartijen zit.

We mogen wel stellen dat regisseur David Ayer een voorliefde voor agenten heeft. En dan het liefst agenten die zelf ook regelmatig de donkere kant opzoeken. Dat zagen we bijvoorbeeld al in doordachte en rauwrealistische thrillers als Training Day, S.W.A.T. en meer recent End Of Watch. Ook in Sabotage draait het om een team wetsdienaars en opnieuw zijn deze niet helemaal pluis.

John 'Breacher' Wharton (Arnold Schwarzenegger) is leider van een speciaal team van de Amerikaanse drugshandhavingsorganisatie DEA. Niet zomaar een team, maar een hecht team vol rouwdouwers die bijvoorbeeld nog even wat lijntjes cocaine wegsnuiven voor ze ergens een inval doen. Maar na zo'n inval in een riante villa van een Zuid-Amerikaans drugskartel komt er een flinke scheur in het team.

De niet helemaal koosjere leden - met illustere bijnamen als Monster (Sam Worthington), Grinder (Joe Manganiello), Pyro (Max Martini) Neck (Josh Holloway) en Sugar (Terrence Howard) - drukken namelijk tien miljoen dollar van het flink opgestalde geld achterover. Wanneer ze enkele uren later de buit willen ophalen, blijkt deze al verdwenen. Als vervolgens ook nog eens de teamleden één voor één op gruwelijke wijze worden afgeslacht, nemen de spanning flink toe.

Zoals bekend was Schwarzenegger liefst twaalf jaar gouverneur van Californië en zodoende lange tijd niet te zien in de bioscopen. Althans, niet op het witte doek. Hij lijkt die jaren nu te willen inhalen door een stortvloed aan vaak matige actiefilms over ons uit te storten. Alleen is het geen 2003 meer, de filmindustrie is veranderd.

Toch blijft Schwarzenegger volharden in het type films waarmee hij zichzelf in de jaren tachtig en negentig van de vorige eeuw op de kaart zette. Al mag je de Austrian Oak niet kwalijk nemen dat Sabotage uiteindelijk een erg matige actiethriller is geworden. Hij is nooit een overtuigend acteur geweest, lepelde zijn inmiddels klassieke oneliners niet zelden houterig op. Alleen moet hij dan wel dergelijke oneliners tot zijn beschikking krijgen.

Met de actie is weinig mis, vooral een achtervolging in de film is bijzonder spectaculair. Het zijn vooral de scènes tussen de actie door, die ervoor zorgen dat Sabotage bij lange na geen voldoende scoort. Regisseur Ayer liet in eigen land - waar zijn vierde grote regieklus genadeloos flopte - al optekenen dat hij aanvankelijk een film van bijna drie uur had gemonteerd, maar deze van de distributeur moest inkorten tot de uiteindelijke 109 minuten. Wellicht dat de director's cut wel beschikt over enige samenhang. Deze doorsnee B-film in ieder geval niet.