Saving Mr. Banks

Geplaatst: door Monika Nikken

Saving Mr. Banks vertelt het waargebeurde verhaal over de samenwerking tussen Walt Disney en P.L. Travers, de schrijfster van Mary Poppins. Disneys dochters waren namelijk dol op het boek van mevrouw Travers en Disney beloofde hen dat hij het boek ooit zou verfilmen.

Deze belofte duurt echter twintig jaar. Travers blijkt namelijk niet van plan de rechten van haar boek te verkopen in de angst dat hij er een zingende, dansende animatie van zal maken. Dat hij haar geliefde verhaal in een grap zal veranderen. Maar wanneer haar geld op is, heeft ze niet zoveel keuze meer. Met lichte tegenzin vertrekt Travers richting Los Angeles om de ideeën van de aimabele Walt (Tom Hanks) ideeën aan te horen.

P.L. Travers is echter geen lief vrouwtje. Nee, Travers is een Bitch met de hoofdletter B. Alles is vervelend, niks is zoals zij wilt en ze is niet bang dit rond te bazuinen. Zo vraagt ze bijvoorbeeld in het vliegtuig aan een mevrouw met een baby’tje die net haar bagageplek had afgestaan aan haar of haar baby niet te veel gaat krijsen. De vrouw perplex achterlatend.

Langzaamaan komen we als kijker erachter waarom Travers zo hard is geworden. Daarvoor moeten we terug naar haar jeugd en de relatie met haar vader, gestalte gegeven door Colin Farrell. Dit verhaal wordt erg mooi verteld aan de hand van flashbacks en zorgt voor de nodige emoties. Ook de samenwerking tussen het team van Disney en de schrijfster zorgt voor leuke momenten. Haar botte opmerkingen zorgen voor hilarische momenten, maar langzaam aan zien we haar ontdooien en beginnen we haar motivatie steeds meer te begrijpen.

P.L. Travers wordt erg goed gestalte gegeven door Emma Thompson, ze zet de botte schrijfster prima neer. Zowel de neurotische, botte als de meer kwetsbare kanten. Tom Hanks doet het dan weer erg goed in de rol van Walt Disney, de altijd optimistische rijke businessman. Vooral de samenwerking tussen hen is erg leuk om te zien.

Saving Mr. Banks weet een onderwerp wat niet erg spannend klinkt, te maken tot iets erg moois. Je begint echt mee te voelen met Travers' verhaal en haar problemen in het leven. Haar verleden dat haar blijft achtervolgen, het schrijven van haar Mary Poppins en het maken van de film zijn dingen waar de schrijfster het moeilijk mee heeft en die zorgen dat we toch mee gaan leven met de harde tante. Niet zozeer - zoals de meeste werkstukken van Disney - een film voor kinderen, maar één die vooral volwassenen zal vermaken en ontroeren.